“Mindannyian husziták vagyunk, akár akarjuk, akár nem. Az Ige világosságát
100 éve élve máglyán megégették …” (Luther-Huszról)
600 éve égették meg Husz Jánost, a cseh hitvédőt
Védelmezzétek az igazságot mindhalálig!
Kulcsár
Árpád (HETEK cikke nyomán)
600 éve, 1415. júliusában ítélték halálra és égették el máglyán
Husz Jánost. A nagy tekintélyű cseh teológustanár következetesen harcolt azért,
hogy a korszak katolicizmusának visszataszító romlottságát a Szentírás figyelmen
kívül hagyott igazságainak érvényesítésével orvosolják. Az egyházi vezetők
azonban engesztelhetetlen gyűlölettel fordultak ellene, és készek voltak a
legsúlyosabb törvénytelenségekre is azért, hogy végleg elnémítsák.
Husz
János koncepciós perére az 1414–1418 között ülésező konstanzi
egyetemes zsinaton került sor. A középkor legnagyobb katolikus egyházi gyűlése
Luxemburgi Zsigmond magyar és német király hatékony diplomáciai erőfeszítései
nyomán ült össze a Bodeni-tó partján fekvő német birodalmi városkában.
Zsigmond az európai jelentőségű zsinat sikeres lebonyolításától
a hőn óhajtott császári méltóság mielőbbi elnyerését várta. A zsinati atyák
három nagy feladat megoldását tűzték maguk elé. Az egyik az 1378 óta fennálló
nyugati egyházszakadás felszámolása volt. Ekkortól ugyanis először
kettős pápaság jött létre, 1409 óta pedig már három
pápa vetélkedett folyamatosan a római egyházfői méltóságért, három felé
szakítva a katolikus egyházat. A másik alapvető feladatnak a katolicizmussal
szemben fellépő különböző, eretneknek bélyegzett egyházi mozgalmak felszámolását
tekintették. A harmadik célkitűzés a rendkívül mély erkölcsi és szellemi
válságban lévő római katolicizmus megújítása volt. Köztudomású volt az egymással
versengő pápák hataloméhsége, korruptsága, a papság jelentős részének erkölcsi
züllöttsége, az egyházi szolgálatra való alkalmatlansága.
Husz neves tudós, népszerű szónok és a cseh királyné
gyóntatója is volt.
Az erkölcsi megújulást illetően nem sok jóval kecsegtetett, hogy
a gyűlés fő szervezője a szexuális erkölcstelenségéről, házasságtöréseiről
hírhedt Zsigmond király volt, és az sem, hogy a zsinaton résztvevők igényeinek
kiszolgálására mintegy hétszáz prostituált érkezett a néhány
ezer fős városba. A konstanzi polgárok úgy nyilatkoztak Husznak a magát
„legszentebbnek”nevező zsinatról, hogy annak résztvevői annyi bűnt követtek el,
aminek levezekléséhez három évtized sem lenne elegendő.
„Hadd süljön a máglyán!”
A korszak legnagyobb visszhangot kiváltó egyházi
reformmozgalmának Husz János volt a vezetője. A klérus részéről nem tudták
megbocsátani neki, hogy a katolicizmus válságának megoldását keresve magukat a
válságjelenségeket, sőt azoknak az okait is nyíltan és következetesen feltárta.
A zsinat vezetőiben és az egyházi küldöttek többségében ezért már Husz
megérkezése előtt is mély gyűlölet és pusztító indulatok izzottak a cseh
hitújító ellen. Jól mutatják ezt azok a felszólalások, amelyek több zsinati
küldött szájából is elhangzottak a Husz elítéltetéséről szóló szavazáson.
A brixeni püspök például a következő kegyetlen, cinikus
szavakkal követelt máglyahalált Huszra, akinek a neve csehül ludat jelent: „A
lúdnak nem tesz rosszat, ha megkopasztják és megsütik. Már megkopasztották. Hadd
süljön meg ma.” Ugyanezt a képet folytatva szavazott máglyahalálra a baseli
püspök is, kijelentve: „Szemet szemért, fogat fogért. A lúd hadd süljön.”
De melyek voltak Husz tanításai, amelyek ennyire felkorbácsolták
a klérus indulatait?
John Wycliffe, akinek művei nagy hatással voltak
Huszra.
Husz teológiai gondolkodásában központi szerepet kapott a
Szentírás. Ezt tekintette az egyház fölött álló abszolút tekintélynek, olyan
zsinórmértéknek, amelyhez minden hitelvet és hitgyakorlatot igazítani kell. Ez a
látásmód élesen eltért a katolikus felfogástól, amelyben meghatározó szerepet
játszott az egyházi tradíció és a pápai tanítóhivatal. Husz az egyház legfőbb
feladatának a Szentírás prédikálását tekintette. Fontosnak tartotta, hogy a
köznép is anyanyelven olvashassa a Bibliát. Ezért végezte el az 1400-as évek
elején a mások által lefordított cseh nyelvű Biblia alapos felülvizsgálatát,
revízióját.
Amikor 1411-ben arról értesült, hogy Pilsen városában az egyházi
hatóságok betiltották a cseh és német nyelvű Biblia olvasását, élesen elítélte
ezt a rendelkezést. Pilsen lakóihoz írt levelében hangsúlyozta, hogy mindenkinek
joga van olvasni a Szentírást – bármely nyelven. De nemcsak az emberek egyéni
Biblia-olvasását szorgalmazta, hanem hangsúlyozta azt is,
hogy mindenkit megillet a jog az önálló Bibliaértelmezéshez is.
Mindez a klérus számos tagjában dühödt indulatokat váltott ki. A
liege-i püspök például a konstanzi zsinaton egyebek mellett azért követelt
máglyahalált Husz számára, mert mint mondta: „aki az egyszerű nép között
a Bibliát terjeszti, az gyöngyöt szór a sertések elé, és ezzel vétkezik a
Szentlélek ellen. Ezért én megátkozom Huszt, és ha nem akarja
összeszedni az elszórt gyöngyöket, égjen!”
Pápa nélkül jobban működött az
egyház
A fennálló katolikus egyházat a Szentírás alapján vizsgálva
Husznak szembesülnie kellett azzal, hogy számos katolikus alaptanítás
tarthatatlan. Kifejtette, hogy a
római katolikus egyház nem azonos a Bibliából megismerhető valódi egyetemes
egyházzal. Nem tartható fenn a katolicizmusnak azon alapvető
állítása sem, hogy a katolikus egyházon kívül nincs üdvösség. Cáfolta azt az
alaptételt, miszerint Péter apostol lenne az a kőszikla, amelyre az egyház épül.
Hangsúlyozta, hogy az egyház igazi kősziklája maga Jézus Krisztus. Az
idevonatkozó katolikus érvelésben kulcsszerepet játszó Máté evangéliumbeli
részletnek (16. fejezet 16. vers) teljesen új értelmezést adva azt hangsúlyozta,
hogy a Jézus Krisztusba vetett hit és annak megvallása szolgál kősziklaként a
valódi egyház számára.
Éles kritikát gyakorolt a pápasággal szemben és tagadta a pápák
tévedhetetlenségét is. Történeti példákat is felsorakoztatva állította, hogy a
pápák számos alkalommal tévedtek, vagy éppen bűnben éltek. Meggyőződése szerint
az egyház egyedüli feje Jézus Krisztus és nem a pápa. Nem fogadta el, hogy
minden pápa hivatalánál fogva Péter apostol utódja lenne: véleménye szerint csak
az tekinthető Péter apostol utódának, aki hozzá hasonlóan szolgál az emberek
felé.
Egy évszázaddal később Kálvin János és Luther Marton
folytatták Husz János életművét.
Kifejtette, hogy az egyházban nincs feltétlenül szükség a
pápákra és a bíborosi testületre sem, hiszen a kereszténység első századaiban a
korabeli szellemi vezetők az Ige alapján eredményesen irányították az egyházat,
pápák és bíborosok nélkül is. Elutasította a pápai primátust, a római
egyházfőnek a minden keresztény gyülekezet fölötti egyházkormányzati hatalmát,
hangsúlyozva, hogy ilyen jellegű primátussal a korai egyházban sem Péter, sem
Pál apostol nem rendelkezett. E hatalommal csak Nagy Konstantintól
kezdődően rendelkeznek a pápák.
Husz a pápaság apostoli jelzőjét is indokolatlannak minősítette.
Véleménye szerint a pápa csak akkor apostoli, ha az apostolok üzenetét tanítja
és az apostolok tetteit cselekszi. Máskülönben csak álapostolnak tekinthető.
Érvénytelennek minősítette a pápák által indokolatlanul kimondott
kiközösítéseket, kiátkozásokat. Ebből következően, ha például egy papot
jogtalanul exkommunikálnak, ő jó lelkiismerettel folytathatja egyházi
szolgálatát.
Búcsúcédulák és a mise: Luther előtt járt száz
évvel
A cseh reformer élesen bírálta a búcsúcédulák árusítását is.
Véleményét két röpiratban is kifejtette annak kapcsán, hogy 1411-ben XXIII.
János pápa keresztes hadjáratot hirdetett világi ellenfele, László nápolyi
király ellen és búcsút hirdetett mindazok számára, akik a hadjáratban részt
vesznek vagy azt pénzzel támogatják. Husz azonban hangsúlyozta, hogy a pápa
hatalma nem abszolút, hanem korlátozott, így nincs hatalma arra, hogy bárkinek
is bűnbocsánatot adjon. Még kevésbé van joga bűnbocsátó cédulákat pénzért
árusítani.
Husz föltette a kérdést: ha a pápának van hatalma teljes
bűnbocsánatot adni bárki számára, ezt miért korlátozza csak azokra, akik
fizetnek a búcsúcédulákért, és ha valóban van hatalma, hogy az elhunytak lelkét
kiszabadítsa a tisztítótűz gyötrelmeiből, akkor miért nem üríti ki az egész
purgatóriumot? Husz szerint egyébként teljesen feleslegesek a búcsúcédulák,
hiszen a keresztény hit szerint pénzösszegek lefizetése nélkül is mindazon
hívők elnyerhetik a bűnbocsánatot, akik őszintén megbánják és
megvallják bűneiket. A búcsúcédulák árusításának védelmében fellángoló
gyilkos indulatokat jelzi, hogy azt a három fiatalembert, akik Prága három
különböző templomában a búcsúárusok beszédeit cáfolva hangot adtak
ellenvéleményüknek, a hatóságok letartóztatták és mindhármukat gyorsított
eljárással halálra ítélték és lefejezték.
Husz egyik legnagyobb hatású tanítása a mise lényegi
megváltoztatását célozta. Azt hirdette, hogy a laikusok számára is lehetővé kell
tenni, hogy a mise során magukhoz vehessék a bort, amely a Szentírás szerint a
hívők számára a Jézus Krisztus vérében lévő természetfölötti erőt és áldásokat
közvetíti. Ezzel a kereszténység első hat évszázadának bibliai gyakorlatát
kívánta helyreállítani, az úgynevezett két szín alatti
úrvacsorát (tehát az ostya és bor kiszolgáltatásával zajló úrvacsorát)
szemben a hetedik századtól elterjedt, a laikusok számára csak ostyát nyújtó
katolikus misével. Ez a tanítása minden addiginál dühödtebb indulatokat váltott
ki a klérus részéről.
A zsinat előre meghozta az
ítéletet
Husznak már 1409-től folyamatos összeütközései voltak a
katolikus egyházi vezetéssel, a prágai érsekkel éppúgy, mint magával a pápával.
1409-ben a prágai érsek úgy akarta elnémítani Huszt, hogy nagy összegű
megvesztegetéssel elérte: V. Sándor pápa tiltsa be Csehország szerte a
kápolnákban történő igehirdetést, köztük a prágai Betlehem kápolnában is, ahol
Husz tartotta nagyhatású prédikációit.
A konstanzi zsinat, ahol máglyára ítélték a cseh
reformert.
Ő azonban nem engedelmeskedett a pápai utasításnak, amiért is az
érsek kiközösítette és feljelentette a római Kúriánál, amely beidézte
kihallgatásra. Husz nem ment el Rómába, hanem három megbízottat küldött maga
helyett ügyének képviseletére. Az érsek újabb gazdag ajándékok segítségével
elérte, hogy a pápa kiközösítse Huszt. Ő ennek ellenére tovább prédikált a
Betlehem kápolnában és tovább tanított teológiát az egyetemen. A búcsúcédulákkal
kapcsolatos éles vita nyomán Rómában végül Huszt teljes kiközösítéssel, a
tartózkodási helyéül szolgáló Prágát pedig interdictummal sújtották, melynek
értelmében amíg Husz a városban tartózkodik, szüneteltetni kell a katolikus
szentségek kiszolgáltatását, azaz nem tarthattak misét, vízkeresztséget, egyházi
temetést stb. Husz ekkor elhagyta Prágát és dél-csehországi híveinek védelmét
élvezve több nagyszabású vitairatot fogalmazott meg.
Eközben érkezett a hír a konstanzi egyetemes zsinat
összehívásáról, majd Zsigmond király képviseletében küldöttek érkeztek hozzá,
akik az uralkodó meghívását tolmácsolták és a király nevében menlevelet ígértek
számára, hogy szabadon elutazhasson az egyházi gyűlésre és kifejthesse
véleményét sokat vitatott tanításai kapcsán. Husz hosszas habozás után az utazás
mellett döntött, abban bízva, hogy nyilvánosan megvédheti tanításait a széles
keresztény közvélemény előtt. Többször hangsúlyozta, hogy mindazokat a tételeit
és tanításait, amelyeket a Szentírás alapján megcáfolnak, készségesen
visszavonja.
A zsinat irányítóinak körében azonban már Husz érkezése előtt
készen állt az ítélet. Mindenáron el akarták némítani, már csak azért is, mivel
Husz egyre növekvő befolyással rendelkezett több tényezőnek is köszönhetően: a
prágai egyetem rektora és egyik legnevesebb és legnépszerűbb teológiatanára
volt; a köznép körében is nagy tekintélynek örvendett mint a prágai Betlehem
kápolna prédikátora; továbbá a királyi udvarban is megbecsült személynek
számított, Zsófia királyné ugyanis nemcsak a Betlehem kápolnában tartott
prédikációit látogatta, hanem személyes gyóntatójának is választotta. Mindez
széleskörű lehetőséget biztosított a tehetséges prédikátornak, teológiatanárnak
és jó tollú írónak, hogy egyre szélesebb rétegeket sorakoztasson fel az egyházi
reformeszmék oldalán.
A zsinat vezetői még azt a lehetőséget sem adták meg számára,
hogy szabadlábon védekezhessen. Zsigmond menlevelét csak arra használták, hogy
annál könnyebben kezükbe keríthessék gyűlölt ellenfelüket. Súlyos jogsértéssel
semmibe vették a királyi menlevelet és Huszt börtönbe vetették. Először egy
szennyvízcsatorna melletti cellába zárták, ahol, mint várható volt, súlyosan
megbetegedett. Később egy másik börtönbe vitték át, ahol lábait vasba verték,
éjszakára pedig egyik kezét a falhoz láncolták. Mindezekkel a fő cél
személyiségének megtörése volt, hogy végül rábírják tanításai
megtagadására.
Az ígéretek ellenére egyetlen
alkalmat sem biztosítottak számára, hogy nyíltan kifejthesse
álláspontját és arra sem, hogy cáfolhassa az ellene felhozott
koholt vádakat. Hamis tanúk sorát vonultatták föl ellene, akiknek vallomásait a
bírák minden bizonyítás nélkül teljes hitelűnek fogadták el. Ezzel szemben Husz
minden szavát megkérdőjelezték és hiteltelennek minősítették.
A zsinatnak kettős terve volt arra vonatkozóan, hogy miként
lehet Huszt különösebb nehézségek nélkül eretneknek bélyegezni és mindörökre
elhallgattatni. Első lépésként a híres angol hitújítót, John Wycliffe-t
főeretneknek minősítették. Ezt követően Huszról kimondták, hogy mivel Wycliffe
elítélt 45 tételének a követője, ezért ő is wyclifita eretnek.
Kétségtelen, hogy Husz számos kérdésben az angol hitújítóhoz
hasonló következtetésekre jutott és vele egyező véleményt képviselt, ugyanakkor
néhány lényegi kérdésben különbözött az álláspontjuk. Ezek közé tartozott az
átlényegülés tanítása, amely szerint a mise során a pap az ostyát és a bort
valóságosan átváltoztatja Jézus Krisztus testévé és vérévé, ezért szükséges az
átváltoztatott ostya előtt térdet hajtva imádó hódolatot bemutatni. Wycliffe
tagadta az átlényegülés (transsubstantiatio) dogmáját, ezzel szemben Husz
elfogadta és vallotta azt.
Jól mutatja Husz perének koncepciós jellegét, hogy milyen
következetességgel akarták rábizonyítani, hogy elutasítja az átlényegülés
dogmáját, hogy ily módon wyclifita eretnekként bélyegezhessék meg. A hamis tanúk
szavát ide vonatkozóan is készségesen elfogadták hitelesnek. Ő ellenben hiába
mondta el a legvilágosabb formában, hogy Wycliffe-vel ellentétben teljes
meggyőződéssel elfogadja az átlényegülés dogmáját, a bírák nem adtak hitelt a
szavainak, és továbbra is mint az átlényegülés elutasítóját minősítették
eretneknek.
Következő lépéskent egy harminc tételből álló vádiratot
fogalmaztak meg ellene, hogy átfogóan bizonyítsák tanításainak eretnek mivoltát.
Ezeket a tételeket formálisan az ő munkáiból kivonatolták, a dokumentum
összeállítóit azonban a valóságban mélységes elfogultság vezette. Bizonyíthatóan
kiforgatták Husz tanításait és olyan állításokat tulajdonítottak neki, amelyek
ilyen eltorzított formában nem tekinthetők az ő véleményének. Husz maga is
többször hangsúlyozta, hogy olyan tanításokért ítélik el, amelyeket ő soha nem
tanított. A súlyos torzításokon túlmenően a vádirat részét képezték a hamis
tanúk hitelesnek beállított vallomásai.
Miután koholt vádak alapján eretneknek bélyegezték és
máglyahalálra ítélték, többször is felszólították, hogy tagadja meg tanításait
és bízza magát a zsinat kegyelmes döntésére. Husz azonban a borzalmas
máglyahalál fenyegetettségében is ragaszkodott a felismert bibliai igazságokhoz.
Magára nézve is érvényesnek tartotta azt, amire korábban híveit
buzdította:
„Keresztény testvéreim! Keressétek az igazságot, hallgassátok az
igazságot, tanulmányozzátok az igazságot, szeressétek az igazságot, szóljátok az
igazságot, ragaszkodjatok az igazsághoz, védelmezzétek az igazságot
mindhalálig!”
„ERETNEKNEK TETT IGÉRET NEM ÉRVÉNYES”
A per egész kimenetele szempontjából fontos kérdés volt a
királyi menlevél ügye. Amennyiben Zsigmond (képünkön) érvényt szerez a
menlevélnek, Husz egyrészt szabadlábon védekezhet, másrészt visszatérhet
Csehországba és folytathatja egyházreformáló munkáját. Zsigmond azonban, amikor
értesült menlevele semmibe vételéről, csak rövid ideig ellenkezett, majd
jóváhagyta a történteket. Később már maga biztatta a zsinat irányítóit, hogy ne
adjanak hitelt szavainak, hanem küldjék máglyára. Amikor a tárgyaláson
Husz
kérdőre vonta az uralkodót, hogy miért szegte meg írásba adott
szavát, Zsigmond végső soron azzal utasította el, hogy „eretneknek adott ígéret
nem érvényes”. Az ítélethirdetéskor Husz hosszan nézte a király arcát, mire az
zavarában teljesen elvörösödött. Az eset aztán úgy elhíresült, hogy száz évvel
később, amikor egy újabb nagy hitújító, Luther Márton szintén császári
menlevéllel utazott a birodalmi gyűlésre számot adni tanításairól és V. Károly
császárt arra biztatták, hogy menlevele ellenére vesse fogságba a veszedelmes
reformátort, ő megtagadta, ezt mondván: „nem akarok elvörösödni, mint elődöm,
Zsigmond”.
II. János Pál és Ferenc pápa a
kivégzésről
A Vatikán Husszal kapcsolatos álláspontja 1999-ben kezdett
változni, amikor II. János Pál egy római konferencián mély sajnálatát fejezte ki
Husz kegyetlen halálát illetően. Újabb gesztust jelentett, hogy 2015. július
elején Ferenc pápa a Vatikánban fogadta a Cseh Köztársaság egyházi küldöttségét
Husz János halálának 600. évfordulója alkalmából. Az egyházi képviselők előtt
mondott beszédében emlékeztetett II. János Pál korábbi szavaira, és Huszt az
egyház jelentős prédikátorának és reformálójának nevezte. Hangsúlyozta, hogy
„tovább kell folytatni Husz János személyének és tevékenységének
tanulmányozását”. Véleménye szerint ez az ideológiai befolyásoktól
mentes kutatómunka jelentős szolgálatot tesz a történelmi igazságnak, minden
kereszténynek és az egész társadalomnak, a cseh nemzet keretein is túlmutatva.”
Husz János egyházi rehabilitációjáról azonban egyelőre szó sem esett.
Kommentem: A Vatikán kétarcúságát mi sem
jellemzi jobban, mint hogy egy napnál is világosabb bűnét – Husz János perének
koncepciós mivoltát – még csak “tanulmányozza”. De azt, hogy égbekiáltó
skandalumainak ezt a nyilvánvaló tényét elismerje, sőt rehabilitálja a
reformátort, az már egy sor olyan következménnyel járna, amit nem vállalhat,
mert ezzel elindíthatná évezrednyi felhalmozott dogmáinak és határozatainak
szinte egészét kitörlő munkáját. Ez már akkor nem az az egyház lenne, hanem egy
másik, ami nem is kellene pápának irányítani, mert azt az Úristen Szentlelke
vezette. Lásd Apcsel 2 fejezete.(D.O.)Címkék: Protestantizmus