Állami gyerekrablások Norvégiában
Jóléti diktatúra
Morvay
Bátor 2016. 01. 22.
(XX/03)
Véleményem: Az a filozófia, amelynek alapja a "Mindenható, Mindenkit Megvédő Állam", láthatóan hajlamossá válhat olyan tettekre is, amelyek merőben ellentétesek az alapvető emberi (sőt Isteni) jogokkal.Például, hogy a szülők felelőssége, jogai, Istentől kapott felhatalmazása nem állami jogkör.Ha ezt a gondolatmenetet továbbszőnénk, eljuthatunk oda is, amiről János apostolnak isteni kinyilatkoztatásban adta tudtul a Jelenések könyve szerzője, hogy eljön az az idő, amikor az Állam minden polgárát megjelölheti. Beoszthatja a "szeretem-nem szeretem" kategóriába. Ettől már csak egy lépés az, hogy akit nem szeret, annak az életével is szabadon rendelkezhet. Az Ősellenségnek hatalmas a fantáziája és mindenkor rendelkezett elegendő kiszolgálóval is, hogy Istennek - gyermekein keresztül - bánatot okozzon. Nem segít itt más, csak az Úr kegyelme! Imádkozzunk a Bodnariu családért!(D.O.)
Amerikai pünkösdi hívõk tiltakoznak a Bodnariu család
gyermekeinek elhurcolása ellen.
Nemzetközi tiltakozást váltott ki, hogy tavaly novemberben egy
ötgyermekes norvég családtól valamennyi gyermeküket azonnali hatállyal elvette a
gyermekvédelmi hivatal. A romániai bevándorló, de már kilenc éve biztos
egzisztenciával Norvégiában élő szülőkkel szemben az egyik iskolai tanár tett
bejelentést, miszerint „radikális keresztény nevelési elveikkel” veszélyeztetik
gyermekeik fejlődését. Ugyanakkor sem fizikai, sem másfajta bántalmazást, sem
pedig elhanyagoltságot nem állapítottak meg a Bodnariu családban. A megdöbbentő
eset távolról sem egyedi, ami alábbi összeállításunkból kiderül.
A naustdali általános iskolában, hasonlóan a norvég oktatási
rendszer egészéhez, minden a gyerekek jogai körül forog. Ahogy
egy kivándorolt magyar tanársegéd leírja: a cél, hogy „kreativitásra,
önkifejezésre és döntésre” tanítsák meg a tanulókat, akik maguk dönthetnek
arról, részt akarnak-e venni a foglalkozásokon (órák ugyanis nincsenek), vagy
pedig facebookozni, játszani akarnak-e az iskola által kötelezően biztosított
laptopokon. Szerinte ez egy „hetedik mennyország” mind a tanárok, mind a diákok
számára.
Nos, egy ilyen földi paradicsomba csöppent bele a 9 éves Eliana,
a 7 éves Naomi, a Romániából bevándorolt ötgyermekes Bodnariu család két
legidősebb lánya, akik számára ez az önkifejezésre épülő modell drámai
következményekkel járt. Az interaktív, beszélgetős órák elvárásainak megfelelően
ugyanis lelkesen osztották meg az otthon tanult bibliai történeteket a
tanárokkal és az osztálytársaikkal a különböző tematikus foglalkozásokon, amivel
tudtukon kívül magukra ragasztották a „túlzottan keresztény” címkét az
iskolavezetés részéről. Szüleik, Marius és Ruth Bodnariu ekkor már kilenc éve
éltek Norvégiában, korábban pedig mindketten a Román Pünkösdi Egyház árva
gyerekek felé való missziójában dolgoztak. Iskoláskorú gyerekeiken kívül még
három kisfiú, az 5 éves Matthew, a 2 éves John és a 3 hónapos Ezekiel alkotta a
később „közveszélyesnek” minősített családot.
A gyermek az állam tulajdona
Pontosan nem lehet tudni, hogy mi váltotta ki az „akciót”, de
tény, hogy a lányok tanára tavaly novemberben bejelentést tett a Norvég
Gyermekvédelmi Hivatalnál (Barnevernet) arra hivatkozva, hogy Eliana és Naomi
radikális világnézeti neveltetése veszélyes mind rájuk, mind a többi gyerek
számára. Konkrétumként azt adta meg, hogy szerinte nem természetesen
viselkednek, valamint odahaza azzal „terrorizálják” őket, hogy Isten megbünteti
a bűnöket.
November 16-án a hivatal emberei rajtaütésszerűen kivonultak az
iskolába, ahol rögtönzött kihallgatást szerveztek a szülők tudta nélkül.
Ráadásul egy rövidke beszélgetés után nemcsak hogy igazolva látták a tanár
gyanúját, hanem mivel előfordult, hogy a gyerekek „fenekelést” kaptak, ha
engedetlenek voltak, ezért „veszélyeztetés” gyanúja miatt az iskolából egyenesen
a Barnevernet helyi központjába szállították őket. Ezután a hivatal emberei
rendőri kísérettel kivonultak a családhoz, és a két kisebbik fiút is
„védelem alá” helyezték, majd pedig kihallgatták. Ez alapján
indokoltnak találták, hogy az alig 3 hónapos Ezekielt is elvegyék a sokkos
állapotban lévő szülőktől.
Mindezt alig 48 óra alatt, a kiskorú gyerekek „vallomása” és
bármiféle fellebbezési lehetőség vagy jogsegély biztosítása nélkül. Bodnariuék
ügyvédje szerint a nemzetközi jog értelmében „gyermekrablásnak” minősíthető a
norvég gyámhivatal brutális beavatkozása. Szerinte az is abszurd, hogy a
látogatási jogot is megvonták a két nagyobbik lány esetében, akiket a szülők
azóta nem láttak, hogy november 16-án reggel elmentek az iskolába.
A tömeggyilkos Breivik börtöncellája. Norvégia nagyobb
önkifejezési jogot biztosít neki, mint egy ötgyermekes keresztény
házaspárnak.
A lányokkal először 2016. január 14-én beszélhettek telefonon
alig 10-10 percet, míg a két fiút csak az anya látogathatja meg hetente egyszer,
a babát pedig hetente kétszer. Az öt gyerek tartós hollétéről a
Barnevernet csak annyit közölt, hogy szétválasztották és három különböző
nevelőotthonban helyezték el őket, valamint, hogy azonnali hatállyal
elindították az adoptálási eljárásukat, ami során fizetett nevelőszülőkhöz
közvetítik ki őket, akik integrálják majd őket a norvég társadalomba. Ekkor a
látogatási idő évente kétszer 15 percre csökken, amit olyan
„nem megfelelő magatartás” esetén, mint például a nyilvánosság bevonása,
bármikor megvonhatnak a „veszélyesnek” minősített Bodnariu házaspártól.
Ebben a morálisan és jogi szempontból is embertelen eljárásban
az egyedüli fellebbezési lehetőség a Norvég Gyámügyi Bíróság, ami valójában csak
a nevében minősül bíróságnak, ugyanis se független bírót, se pedig jogi védelmet
nem biztosít a szülők számára. A bíróság ugyanis lényegében csak annyit tesz,
hogy felállít egy szociális munkásokból és szakértőkből álló bizottságot, akik
újra „megvizsgálják” a Barnevernet döntésének megalapozottságát. Azonkívül, hogy
a szülők beadják a kérvényt, semmiféle befolyásuk sincs az eljárásra, ugyanis a
korábbihoz hasonlóan ez is szigorúan titkosított. Miután zárt ajtók mögött a
gyámügy egyik szerve elbírálja a gyámügy másik szervének a döntését, a
demokratikus és humanitárius értékeit nagy hangon propagáló norvég jogrend már
nem kívánja tovább vizsgálni a kérdést, és az esetek 90 százalékában véglegesíti
az érintett gyerekek elvételét.
A Bodnariu-ügy jelenlegi stádiumában a házaspár, más lehetőségük
nem lévén, a sajtón és a román államon keresztül ostromolja a Barnevernet némán
hallgató erődítményét, ami a jogszabályokra hivatkozva rendületlenül folytatja
az öt gyerek adoptálását. Ez alapján ugyanis álláspontjuk tökéletesen védhető,
legalábbis az ő értelmezésük szerint. A norvég gyermekvédelmi törvény 4.12 §
(a-d) pontja ugyanis a világon egyedüliként nem a konkrét bizonyítékok,
hanem gyanú alapján hozza meg döntését, azaz ha már feltételezni lehet,
hogy a „jövőben” a szülők nem megfelelően nevelik majd a gyereket, az már elég
az azonnali beavatkozáshoz.
Esetünkben erre a tanár által állított „túlzottan vallásos”
viselkedési jegyek, értsd a Bibliáról való beszéd, énekek vagy
az időnként alkalmazott fenekelés alapján jutott a gyámügyi hatóság, ahol a
„keresztény radikalizmus és agymosás” (indoktrináció) külön veszélyeztetettségi
kategóriát képvisel. Ezt a gyámügyi felfogást egyébként mind az Európai Unió,
mind az ENSZ gyermekjogi egyezmény is súlyosan jogsértőnek tartja, annak
ellenére, hogy maguk is liberális elvek mentén határozzák meg a gyermekjogokat.
Nemhiába mondják a jogvédők, hogy a norvég állam a tömeggyilkos Anders
Breiviknek több jogot biztosít, mint egy szülőnek, akinek a gyerekét a
Barnevernet vitte el.
Ennek a klasszikus európai gondolkodásmód számára abszurd
jogfilozófiának a gyökere az elmúlt évtizedekben kiforrt skandináv
társadalomképre vezethető vissza, ami a „tökéletes” állam képére
épült. Ez biztosítja a polgár identitását és magabiztosságát, aki a
jólét és a béke fennmaradását az államba vetett maximális bizalomban látja.
Ezért fogadja el, hogy a gyermek elsősorban nem a szülő, hanem az állam
tulajdona, akinek így nevelési „elsőbbsége” van ifjú polgárai felett. A központi
norma akadályoztatása a szülők részéről – például nem elfogadott nevelési
„módszerek” által – így egyet jelent a gyermek jogainak megsértésével. A bőkezű
„szülő” mindezért cserébe sok százezer utódjának modern oktatással és folyamatos
szociális védőhálóval biztosítja a tökéletes polgárrá való nevelését. E
szemléletmód egyedüli hátránya, hogy még a skandináv állam sem tud több lenni,
mint egy finomra hangolt emberi gépezet, ami kontroll híján ugyanúgy kegyetlen
tud lenni, mint bármelyik másik, hasonlóan túlbürokratizált szervezet.
Mivel az átlagpolgár alapfelvetésként fogadja el, hogy övék a
világ legjobb társadalma, így az állam kritikája finoman szólva
is „illetlenségnek”, de leginkább sértésnek minősül.
Elhallgatni, majd démonizálni
A Bodnariu-ügy norvég sajtóvisszhangja jól jellemzi az ország
közhangulatát: nemcsak a kormányzati sajtóban, hanem általában a norvég médiában
sem illik semmi olyanról beszélni, ami kényelmetlen, és megingatja a norvég
emberek bizalmát abban, hogy ők a világ „legjobb” társadalma. Norvégia valóban
fejlett és gazdag ország, de sok példa mutatja, hogy nehezen bírja a kritikát. A
legtöbb norvég számára elképzelhetetlen, hogy az ő „tökéletes társadalma”
valamiben diszfunkcionálisan, vagy akár kegyetlenül és igazságtalanul működik.
Az emberekből – negatív történelmi tapasztalatok híján – hiányzik az egészséges
bizalmatlanság a hatalmi túlkapásokkal szemben. Az ügyről többnyire az
alternatív, közösségi média tudósít, ahogy az általában Skandináviában jellemző
– például a menekültek által elkövetett bűncselekmények ügyében is.
Az eset a többi gyámügyi visszaéléshez hasonlóan először a
teljes elhallgatásba, majd pedig a nemzetközi visszhangot követően a szülők
durva rágalmazásába torkollott a norvég sajtóban. A harminc nagykövetség előtt
szervezett tüntetést a Morgen-bladet magazin nemzetközi
összeesküvésnek és vallásos bigottságnak minősítette, míg a norvég
keresztény sajtó elítélte a szülőket, hogy azt a látszatot keltik, mintha
keresztényüldözés lenne az országban, pedig csak egy elszigetelt, maradi
család esetéről van szó. A durvább hangok szerint a szülők valójában
„gyermekverő” fanatikusok, és örülhetnek, hogy nem kaptak börtönbüntetést. Hiába
a nemzetközi bírálatok, a szülők állítása és a gyámhivatal körüli visszásságok,
csakis egyedül a házaspár lehetett a felelős, hiszen az államról
alkotott rózsaszínű kép tételesen elutasítja a rendszer bárminemű
bírálatát.
Nevelőszülő-ipar
Ugyanakkor norvég világi értelmiségiek kiálltak a család
mellett, elsősorban azért, mert úgy látják, hogy az ügyben az arányosság jogi
elve mindenképpen súlyosan sérült, mivel csak akkor lenne indokolt a drasztikus
fellépés, ha ezek a gyerekek valóban nélkülözésnek, életveszélynek és
elhanyagolásnak lettek volna kitéve – ami a megismerhető és ellenőrizhető tények
alapján nyilvánvalóan nem állt fenn. Sőt, a nemzetközi botránnyá váló
gyerekelhelyezési viták miatt civil szervezetek is kezdenek óvatos kritikákat
megfogalmazni a Barnevernettel szemben, főleg miután több pénzügyi visszaélésre
is fény derült. A nevelőszülőség ugyanis nagyon jó üzlet: volt olyan gyámügyi
ügyintéző, aki egy családtól elvett gyereket a saját testvéréhez helyezett ki
gondozásba, így biztosítva a folyamatos állami pénzforrást és persze munkát
saját nővérének. Egy nevelőcsalád ugyanis akár havi 60 000 norvég korona (1,9
millió Ft) támogatást is kaphat, ha bevállal egy gyereket. Van például olyan
gazdasági társaság, amely évente több mint 550 millió norvég korona haszonhoz
jutott abból, hogy nevelőszülői szolgáltatást nyújtott.
Ráadásul a nevelőszülőkhöz került gyerekek nem feltétlenül
kerülnek védettebb környezetbe: nemrég egy norvég pedofil nevelőapuka bukott le,
aki 2003 és 2012 között több száz gyereket rontott meg, és mintegy 40 000
gyermekpornográf fotót és további 4000 filmet találtak nála, amikor
letartóztatták.
A kutatások alapján a nevelőszülőkhöz helyezett gyerekek
egyébként jóval nagyobb arányban hajlamosak az öngyilkosságra. Volt olyan eset
is, amikor Norvégiának nemzetközi fórumon kellett számot adnia arról, hogy miért
sértik meg rendszeresen a gyermekek jogairól szóló ENSZ-egyezményt. Egy másik
felháborító ügyben a szo-ciális munkás a bíróságon folyamatosan hazudott, csak
azért, hogy az anya ne kaphassa vissza a gyermekét. Mivel az ügyvéd sikeresen
bebizonyította a szülő igazát, ebben az esetben a kislány visszakerülhetett a
családjához.
A Bodnariu család ügyében, noha a Chicagóban élő nagyszülők –
akik a gyermekek visszaadásáért folytatott kampány első számú szervezői –
kényszeradoptálás címén lehetségesnek tartják a norvég állam beperlését, a
realitás mégis az, hogy Eliana, Naomi, Ezekiel, Matthew és John valószínűleg a
Barnevernet újabb ikonikus áldozataivá válnak. A gyámhivatal hozzáállását jól
mutatja, hogy az egyedüli lehetőséget a megoldásra abban látják, ha az anyuka
elválik a férjétől, aláírja, hogy az agresszív és bigott volt, és a családot
pszichikai terror alatt tartotta, majd pedig kérvényezi, hogy egyedülálló
anyaként visszakaphassa a gyerekeit, vállalva azok „helyes” neveltetését. Ha
nem, akkor az a sorsuk, hogy tökéletes norvég polgárokká váljanak egymástól
szétszakítva, „veszélyes” hitüktől és szüleiktől pedig örökre megfosztva.
Globális modellé válhat a norvég minta
Lapunkban nemrég bemutattuk az 1995-ben, egy kanadai–francia
újságíró által nyilvánosságra hozott ún. Torontói jegyzőkönyveket. (Titkos
dosszié. Hetek, 2015. október 16.) A dokumentum – bár eredete vitatott –
összegyűjti azokat a programpontokat, amelyek alapján a társadalmi globalizmus
felgyorsítható. Egyik legfontosabb feladatnak a családra épülő társadalmi
szerkezet megváltoztatását tekinti, mondván, ha ezt sikerül megrendíteni, akkor
felszámolhatók lesznek a tradicionális vallási felfogások is. „A nyugati
társadalom alapjai lényegükben a zsidó-keresztény örökségből eredeztethetőek.
Pontosan ebből az örökségből jött létre a család, minden létező társadalmi
szerkezet csomópontja és szegletköve.” A család megváltoztatását már a 19.
század végi és 20. század eleji „forradalmi” írók elkezdték, majd a
„nonkonformista filozófusok” folytatták azzal a céllal, hogy az egyén érdekeit
és fontosságát előtérbe helyezzék a család felett. A változásokat mint
progresszív, a modernitás és a demokrácia kiszélesedését szolgáló folyamatokat
igyekeztek beállítani. Az individuális jogok abszolutizálásával eredményesen alá
lehet ásni a nemzeti, etnikai, vallási közösség érdekeit: „Többé nem a
társadalom (a többség joga) az, amit kötelező érvénnyel kell védeni az
egyénekkel szemben, akik fenyegetést jelenthetnek erre, hanem fordítva: az egyén
joga az, ami védelemre szorul a többség potenciális fenyegetésétől.” Ennek az
alapvetésnek a megvalósítását szolgálja a hagyományostól eltérő szexuális
viselkedésformák – mint egyéni alapjogok – törvényi védelme, valamint olyan
gyermekvédelmi jogszabályok és intézmények felállítása, amelyek az állam számára
lehetőséget adnak arra, hogy a gyerekek feletti felügyeletet könnyedén ki tudják
vonni a családi keretek közül, ha ezt indokoltnak látják. „Azáltal, hogy a
»szülői szerepet« átruházzuk az államra, sokkal könnyebb lesz ezt követően
egyesével kisajátítani minden olyan jogkört, amelyek korábban a szülők
kizárólagos hatáskörébe tartoztak. Így elérjük, hogy a zsidó-keresztény
gyökerekkel rendelkező hagyományos, vallásos oktatást a gyermekek elleni
visszaélésként kezeljék.” Tévedés azt gondolni, hogy csak a kommunista vagy náci
állam akarta kisajátítani a gyermekek nevelését. A progresszív társadalmakban is
cél az, hogy a gyermek egyéni jogaira – például a nemi identitásának szabad
eldöntésére – való hivatkozással korlátozzák a szülők jogait a nevelés során. Ha
ezt sikerül általános, globális „gyermekvédelmi alapokmányban” rögzíteni, akkor
nemcsak az óvodákban lehet majd megtiltani a gyerekek nemek szerinti
megkülönböztetését – amint arra már ma is több példa van skandináv országokban
–, hanem ezt a követelményt ki lehet terjeszteni a családokra is. Ha pedig a
szülők ragaszkodnak ahhoz, hogy újszülött koruktól kezdve a biológiai nemüknek
megfelelően neveljék, öltöztessék és szólítsák gyermeküket, akkor a
„gyermekvédelmi hivatalok” közbeavatkozhatnak, és kiemelhetik a
„veszélyeztetett” gyerekeket a családból, ahogyan azt ma a bántalmazott vagy
ellátás nélkül hagyott gyerekekkel teszik. A dokumentum kitér arra is, hogy
milyen munkatársakra van szükség ennek végrehajtásához: „Egy ilyen terv
garantált sikere érdekében létfontosságú, hogy az ezekben a hivatalokban állami
szolgálatban álló közalkalmazottak fiatalok és tapasztalatlanok legyenek, olyan
személyek, akiknek nincs semmi tapasztalatuk az általunk üresnek és hiábavalónak
gondolt eszmékkel kapcsolatban, missziós lelkesedéssel hisznek viszont abban,
hogy ők a veszélyben lévő gyermekek nagy védelmezői. E hivatalnokoknak minden
szülőt potenciális bűnözőnek kell tekinteniük, akik veszélyt jelenthetnek a
gyermek jólétére.”
A norvég családmodell
Norvégia egészen az 1970-es évekig az egyik legtradicionálisabb
országnak számított sokak szemében. Ennek megfelelően a hagyományos nemi
normarendszer és a családközpontúság megkérdőjelezhetetlennek tűnt az északi
államban. Néhány év alatt azonban óriásit fordult a világ a norvégokkal: a
skandináv országban egy abszolút újdonságnak tűnő társadalompolitikai rendszer
felépítésén munkálkodnak, amelyben az állam a privátszféra tekintetében is
kiemelkedő szerepet kap. De mi eredményezte ezt a gyors változást? A
válaszadáshoz alighanem érdemes visszamenni egészen a 19. századig, egészen
pontosan az ún. „skandináv realista” felfogás kialakulásáig. Az elsősorban a
jogi gondolkodásban nagy szerepet játszó elméleti irányzat elutasította a
metafizikai jellegű gondolkodásmódot, helyette a pszichológia és a szociológia
vált a skandináv gondolkodás alapjává. A skandináv jogi realizmusra jelentős
hatással volt egyébként Sigmund Freud pszichoanalízise is. Ez az áramlat
nyilvánvalóan befolyásolta az egyébként erős lutheránus kötődésű ország későbbi
sorsát is, és egyúttal teret készíthetett a 20. század második felében éppen a
skandináv országokban a társadalmi nemekről (gender) való erősen kritikus
gondolkodásnak. Még jelentősebb szerepet játszhat az éppen Norvégiában az
1970-es évektől amerikai „hittérítők” (például Jo Freeman) révén megjelenő
úgynevezett radikális újfeminizmus is. Az olyan norvég szerveződések, mint az
Újfeministák és a Női Front feltűnő megmozdulásai nagy sajtóérdeklődést
keltettek. Az újfeminizmus a Svédországból importált, tudományos és politikai
igényekkel jelentkező gender-ideológiával együtt jelentős változásokat ért el a
norvég közéletben. És ez alatt nem csak az ismert vívmányokat, az engedélyezett
terhességmegszakítást, a radikális nemi kvóta bevezetését az 1970-es években,
vagy az első „női kormány” 1986-os megválasztását kell érteni. Sokkal inkább az
„egyenlővé tétel” politikai címszava mögött megvalósuló gendersemleges
házasságot, a férfiak szülői szabadságát, vagy egyéb különös családpolitikai
intézkedéseket. A norvég családpolitikában még egy igen fontos tényező van, ami
szerepet játszik: ez pedig az állam. A skandináv országokban, mindenekelőtt
Norvégiában a jóléti állam szerepe extrém módon megnövekedett társadalmi
kérdésekben. Ennek alapja nyilvánvalóan Norvégia kiemelkedő gazdasági helyzete
és a gondoskodó állam modellje.
A jóléti állam politikájában a gondoskodásra
szorulók iránti felelősség a családról egyre inkább az államra hárul. Ezzel
viszont átlépik azokat a határokat, amelyek elválasztották az államot a
magánszférától. Az egyén nagyobb függőségbe kerül az államtól, miközben a
családtagok egymás iránti felelőssége – legalábbis formailag – kisebb. Ez az
úgynevezett defamilializált családmodell, ami maximalizálja a személyek anyagi
függetlenségét a családtól és a házasságtól – érvelnek mellette a kutatók. Igen
ám, viszont egyúttal erősíti az egyén függőségét az államtól. A jóléti állam
norvég modellje ráadásul találkozott a radikális feminista és egyenlősítő
(gender) mozgalmakkal. Ennek eredménye például, hogy a gyermekek saját maguk
választják meg nemüket hétéves koruktól (lehetnek férfiak, nők,
transz-szexuálisak), illetőleg hogy – jelentős részben a nők független anyagi
pozícióinak erősítése érdekében – a nevelés is inkább állami hatáskör, a
családtól függetlenebb módon történik. A skandináv modellt vizsgálva alighanem
jogosan vetődik fel Aldous Huxley világhírű regényében, a Szép új világban
ábrázolt jövőkép: az állam által központilag irányított nevelés és a regényben
„bokanovsky-eljárásként” becézett, a családi szférától és a nemi kapcsolatoktól
is elválasztott reprodukciós eljárás. Megjegyzendő: Európában jelenleg a
skandináv államokat, mindenekelőtt a norvég modellt tekintik követendőnek.
(Hegedős Soma)
A teljes cikk a Hetek hetilapban
olvasható.
http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201601/allami_gyerekrablasok_norvegiabanCímkék: 1984, biblia, jelenések 13, Orwell, Szép új világ, tizparancsolat