A „vallás" elutasítása
Jon Paulien Örök evangélium egy örökké változó
világban c. könyvéből idéztem egy fejezetet. Nagyon időszerű témát
feszegetett. A posztmodern emberek viszonyát a vallás(ok)hoz. A kipontozott
részeket egy konkrét egyház miatt hagytam ki, mert ezek a mondatok nagyon
valószínűleg illenek másik egyházakra is, mint általánosságban érvényes
tételek.Kiemelések tőlem (D.O.)
-----------------------------------------------
A posztmodern emberek intenzíven érdeklődnek a hit és a lelkiség
iránt, de legtöbben tudatosan nem érdeklődnek a „vallás" iránt. A vallás alatt a
formákat, a struktúrát, az intézményeket és a rítusokat értem, ami az Istenben
hívőket egy olyan szervezetbe tömöríti, amit ők Isten földi művének értelmeznek.
Az ilyenfajta „szervezett vallás" egyre inkább a partvonalra kerül a posztmodern
környezetben. A posztmodern emberek előszeretettel keresik a vallás értelmét
egyházhoz kötött tevékenységek és intézmények nélkül. A lelkiség iránti erős
érdeklődésük ellentétesen illeszkedik a szervezett vallás szabályaival,
papságával és hitvallásával szembeni erős tartózkodásukhoz.
A tekintéllyel szemben felbukkanó általános gyanakvás generálja
az ellenérzést különösen a lelki tekintéllyel szemben is. Mind a modern, mind
pedig a posztmodern szekuláris emberek úgy hiszik, hogy a szervezett vallás
kényszerítő és manipulatív. Úgy érzik, hogy a vallásos kényszerítés a
legnyugtalanítóbb a személyes szabadság elleni támadások között. Ezért amikor
szekuláris emberek hitre jutnak, olyan vallásos közeget választanak inkább,
ahol számottevő szabadságot kapnak a gondolkodásra és
arra, hogy eldöntsék hogyan éljenek. Úgy is mondhatjuk, hogy szeretik, ha „bele
vannak vonva" abba a folyamatba, amelyen keresztül megtérnek és a közösséghez
csatlakoznak.
Ez a szervezett vallással szembeni gyanakvás a nyugati világban
különösen a keresztény egyházakra irányul. A posztmodern kultúra úgy gondol a
keresztény egyházakra, hogy azok értéktelen intézmények, amelyek tudatosan
visszavonulnak a kultúra főáramlatától és annak kihívásaitól. Sokkal inkább úgy
gondolnak az egyházra, mint haszonszerző intézményre, nem pedig egy lelki
közösségre. A keresztényeket gyakran úgy tekintik, mint szélsőségeseket, akik
nem tisztelik az emberek közötti különbségeket, és akik nem tolerálnak
semmilyen elképzelést, amely különbözik egyházi tradícióiktól.
Ennek az előítéletnek a helyi gyülekezetekre gyakorolt hatása
az, amire a szociológusok úgy utalnak, mint felekezetutániság. Számos helyi
közösség próbálja magát távol tartani a felekezeti kötelékektől, hogy
megnyerőbbek legyenek a posztmodern emberek számára. Az intézményes egyházra
többnyire úgy tekintenek, mint egy modernista intézményre, nem pedig egy lelki
közösségre. Olyan felekezetek, mint a ……………….Egyház, szinte csak azért léteznek,
mert egy olyan ismeret birtokosainak vallják magukat, ami egyetemesen igaz.
Ezért a posztmodern emberek nem látják életképes lehetőségnek ezeket az
egyházakat az igazság utáni kutatásukban. Függetlenül attól, hogy jó vagy
rossz, de a posztmodern emberek számára az egyik utolsó helyen vannak az
egyházak ahol a lelkiséget keresik. A zsinagógák, mecsetek és templomok éppen
ellentétesen, kíváncsiságot keltenek a kereső posztmodern elmében.
Ez egy nagyon komoly kihívás a hagyományos ……..számára.
Ugyanakkor őszintének is kell lennünk.
Kevés olyan keresztény egyház van, amely szorosabban
van megszervezve és ellenőrizve, mint a …………Egyház. Azt tapasztaltam, hogy olyan
struktúrák és szabályzatok, amelyeket mi természetesnek tartunk, meglehetősen
zavaróak a volt szekuláris embereknek, amikor új keresztény életükben
szembesülnek velük. Például arra bátorítjuk az embereket, hogy legyenek
képzettek, de azt várjuk tőlük, hogy kapcsolják ki a kritikai
gondolkodásukat, amikor az egyházról van szó. Friss, kreatív ötletek gyakran
találkoznak a „soha nem tettünk így korábban" vagy az „E.G.W. azt mondja..."
mondatokkal, függetlenül attól, hogy valaha mondta-e vagy sem.
Ráadásul, az a mód, ahogyan az egyházterületek hagyományosan
kezelték a lelkész-helyezéseket és a helyi gyülekezet kéréseit, nem tetszenek
olyan személyeknek,akik egy sokkal együttműködőbb és gondoskodóbb
megközelítéshez vannak szokva a munkahelyükön. Az emberek azt várják el, hogy
egy vallásos intézményben legalább olyan
módon bánnak velük, mint ahogyan azt egy más intézményben
tapasztalták.
Ugyanúgy, ha rendszeresen nagy pénzösszegek kerülnek elszívásra
a távoli egyházterület által, a posztmodern emberek azt várják el, hogy az a
távoli hivatal legyen elszámoltatható, nem pedig fordítva. A …………………Egyháznak
sokat kell még tanulnia arról, hogyan bánjon a posztmodern emberekkel a
gyülekezetben, anyagilag és szervezetileg. Az ……………………egyháznak részletes
elvárásai vannak a hitelvek és az életstílus területén is. Az írott és íratlan
szabályok áthágása általában azt eredményezi, hogy az egyik gyülekezeti tag
próbálja kiigazítani azt, amit veszélyes helyzetnek észlel. Nem számít, hogy
mennyire nyitott és hiteles a lelkipásztor, a posztmodern emberek, akik úgy
érzik, hogy megítélik és manipulálják őket a hittestvéreik, inkább
továbbállnak, mintsem hogy harcoljanak a hitükért. Tudják, hogy mindig lesz egy
másik közösség, amelyik talán befogadóbb lesz. Ha az adott közösségekben nincs
erős hitelvi kötöttség, akkor a posztmodern emberek szabadnak érzik
magukat, hogy úgy válasszanak közösséget, hogy mennyire nyitottak és
befogadóak, nem pedig az alapján, hogy mit tanítanak. A legtöbb
esetben nem számít, hogy egy fiatal felnőtt egy ………. otthonban született, vagy
fiatal korában tért meg, a közösség atmoszférája sokkal
fontosabb számára, mint a tanításai és a szokásai.
Ennek ellenére a helyzet nem teljesen reménytelen. Növekvő
nyitottságot látok az ...........vezetők között, hogy a helyi gyülekezet
szempontjából, egy gondoskodóbb és együttműködőbb szervezetet alakítsanak ki.
Vannak olyan egyházi adminisztrátorok és struktúrák, amelyek örömmel fogadják a
kreatív, önfenntartó szolgálatokat. Ugyanakkor vannak kreatív, önfenntartó
szolgálatok, amelyek erősítik és fenntartják a konstruktív, elszámoltatható
kapcsolatot az egyházzal. A G..... Konferencia keresi a módot arra, hogy
kevesebb forrást használjon fel, hogy több állhasson rendelkezésre a helyi
szinten, ahol a legtöbb szolgálat folyik.
Mindenesetre az a tény, hogy a posztmodern emberek
kényelmetlennek érzik a szervezett vallást, egy rejtett áldás lehet. Az
adventista egyháznak nem kell félnie a helyi eredetiségtől és kreativitástól.
Ezek a tulajdonságok mélyen beágyazódtak a saját népünk történetébe. Az
……….egyház úgy indult, mint egy intézményellenes egyház. Elszakadtunk minden más
egyháztól, mivel nem követték a Bibliát. A gyökereink a radikális reformációban
vannak. Nem kell megrémülnünk, ha az újszerű missziói stratégiák valahogy
aláássák a „rendszert" bármilyen értelemben. Mindig úgy hittük, hogy a szervezet
azért létezik, hogy a missziót szolgálja, nem pedig fordítva. A posztmodern
környezet egy kitűnő alkalom arra, hogy megreformáljuk a szervezetet, ami
önkéntelenül is én-központúvá és önfenntartóvá vált —
legalábbis sokak szemében, akik nem a rendszer alkalmazásában vannak.
Talán át kellene élni újra az …………úttörőink radikális
lelkesedését anélkül, hogy elveszítenénk a szakszerű szervezet nyújtotta
áldásokat. Itt az ideje, hogy az egyház minden szintjének vezetői
feladják a mindent kontrollálni
akaró beállítottságukat, ami jelenleg az egyházban folyik.
Szabadságot kell adni egyházunk kreatív gondolkodóinak és vezetőinek, hogy a
mostaniaknál hatékonyabb struktúrákat hozzanak létre. A jelenlegi „rendszer"
foltozgatása egyszerűen nem elegendő a szekuláris posztmodern emberek
megnyerésére. Újra kell élnünk a „prófétai küldetésünket", radikális
tanítványságra való felhívást közvetítve a világnak, és közben helyet adva
bizonyos „szent háborgásnak."
(Lásd "Jus murmurandi"!
D.O.)
Az egyház felsőbb szintjein bármennyi változás is történik, nem
fog segíteni a helyi szinten, hacsak a tagok őszintén meg nem nyílnak a
változásra. Ha a helyi gyülekezet megelégedett azzal, ahogy a múltban tettük a
dolgokat,, akkor a szekuláris posztmodern emberek nem fognak sokáig ott időzni.
Ha egy ilyen gyülekezet tagja vagy, akkor a szekuláris emberek elérésére tett
komoly erőfeszítéseid valószínűleg hosszútávon nem lesznek eredményesek.
Lényem minden idegszálával szeretnék bátorítani a szekuláris
emberek elérésére. De rájöttem arra (kemény tapasztalatokon keresztül), hogy
a helyi gyülekezet közösségi életének a minősége nagyobb hatást
gyakorol az evangelizálás sikerére vagy bukására, mint azok a stratégiák
amelyeket használok, vagy az a hűség amit láthatóvá teszek. Ha a helyi
gyülekezet életminősége ellened dolgozik, akkor jobb várnod egy előnyösebb
időre, vagy szervezned kell egy új gyülekezeti közösséget, ahol a szekuláris
emberek jobban otthon érzik magukat. Egy olyan gyülekezet, amely posztmodern
embereket akar elérni, az legyen felkészülve arra, hogy bizonyos ………..tagoktól
könnyen elnyerheti az ítélgető magatartást. Imádkozz Isten bölcsességéért, ahogy
megfogalmazod ezt a nagy kihívást a szekuláris evangelizációval
kapcsolatban.--------------------Címkék: a vallás elutasítása, posztmodern emberek