Mit akar a pápa? Világegyházat!
A Vatikán nyitott az orosz ortodoxok és a síita iszlám
felé
Morvay
Péter 2016. 02. 19.
(XX/07)
Két nagy, túlzás nélkül történelmi jelentőségű ökumenikus
találkozóra került sor az elmúlt napokban. Havannában Ferenc pápa és Kirill
orosz ortodox pátriárka a repülőtér tranzitvárójában találkozott egymással,
természetesen nem véletlenül. A két egyház vezetője kis híján ezer éve ült egy
asztalhoz utoljára – az 1054-es nagy egyházszakadás óta teljes volt az
elhidegülés, sőt az ellenséges viszony a kereszténység két nagy ága között.
Kisebb nyilvánosságot kapott, de hasonlóan úttörő kezdeményezés volt Peter
Turkson bíboros iráni útja, aki Ferenc pápa megbízásából a síita iszlám
legszentebb helyén, Kum városában tartott előadást a vallások
globális együttműködésének
alapfeltételeiről.
A havannai találkozónak természetesen önmagában a megtörténte is
szenzáció volt, bár arról már évek óta lehetett tudni, hogy a színfalak mögött
zajlik egy ilyen esemény megszervezése. Felmerült, hogy esetleg Pannonhalmán
jöhet létre a nagy találkozó, de végül Európán kívül, félúton, de a világ másik
felén találkoztak az egyházvezetők. Nem mintha a Vatikán semmilyen kapcsolattal
nem rendelkezett volna a keleti ortodox világgal. Ferenc pápa, és az elmúlt fél
évszázadban elődei is rendszeresen tárgyaltak a különböző ortodox egyházak
vezetőivel, azóta, hogy VI. Pál pápa és Athenagorasz konstantinápolyi pátriárka
1964-ben, Jeruzsálemben találkoztak egymással.
De tény, hogy az ortodox világ legnagyobb létszámú és
legbefolyásosabb egyházának vezetőjével, a moszkvai orosz pátriárkával csak most
került erre sor. (Az orosz ortodox egyház létszámát 100-160 millió fő közé
teszik világszerte, és ezzel Kirill pátriárka több hívet tudhat magáénak, mint
az összes többi ortodox irányzat együttvéve, és a kereszténység harmadik
legnagyobb irányzatát képviseli, a katolikusok és a protestánsok után. Miután
utóbbiaknak nincs központi vezetője, ezért elmondható, hogy a kereszténység két
legtöbb hívet képviselő egyházfője találkozott egymással.)
A találkozó fontos lépés lehet a kereszténységnek – sőt a világ
valamennyi vallásának – egységét szorgalmazó pápa számára. Ferenc
megnyilatkozásai lépten-nyomon azt sugallják, hogy a katolikus egyház rugalmas
keretet biztosít arra, hogy összefogjon minden istenhívő, spirituális embert a
világon. Ebből a szempontból időszerű volt a 972 éves szkizma felszámolása az
orosz ortodox egyházzal, amit be lehetett illeszteni a pápa globális társadalmi,
gazdasági és környezetvédelmi programjába is.
A havannai találkozóval természetesen az orosz egyházfő sem
járt rosszul. Bár Kirill pátriárkát sokan azzal vádolják, hogy Vlagyimir Putyin
rendszerének kiszolgálója, ez inkább fordítva igaz: az orosz elnök igyekszik az
ortodoxok kedvében járni azzal, hogy állami
eszközökkel privilegizálja az egyházat. Putyin számára politikailag
is előnyös, hogy a moszkvai pátriárkát Ferenc a mostani találkozóval de facto az
egész ortodox világ szószólójaként fogadta el, háttérbe szorítva Oroszországon
kívüli riválisait, elsősorban I. Bartolomaiosz konstantinápolyi pátriárkát. (Az
időzítés azért is szerencsés Kirill számára, mert 2016 júniusában Kréta szigetén
tartják az ortodox egyházak közös zsinatát, ahol megerősödött tekintéllyel
léphet fel.) És persze Putyin is jól járt, mert a találkozó pozitív fényben
tüntette fel Oroszországot, olyan időszakban, amikor egyesek még az ISIS
terroristáinál is nagyobb veszélyt látnak a moszkvai rezsimben.
A találkozó körüli nagy hírverés miatt kevesebb figyelmet kapott
a két egyházvezető által kiadott közös nyilatkozat, amiről előzetesen úgy
gondolták, hogy formalitás lesz csupán. Ehhez képest a dokumentum jóval hosszabb
lett a vártnál, és üzenete egyértelműen egy új, ökumenikus összefogás alapjait
vetette meg. Bár a formális egyházegyesítés még nincs
napirenden, az egység indoklásából a szándék jól látszik: a közös
nyilatkozatban olyan új fenyegetésekre hivatkoznak, amelyekkel szemben nem
elegendő külön-külön felvenni a harcot. A vallási értékeket és a társadalom
alappillérét jelentő erkölcsöt fenyegető veszélyek között az abortuszt, az
eutanáziát, az egyneműek házasságát, az emberi életet manipuláló orvosi
kísérleteket éppúgy nevesítik, mint az európai kereszténység válságát. A
dokumentum emellett kiáll a Közel-Keleten üldözött keresztények védelme
érdekében is.
--------------------------------------------------
Mit akar a pápa az
Iszlámmal?
Talán egységet?
És milyen alapokon képzeli el? A Biblia lenne, vagy a Korán a közös ideológia
forrása? Különös és bizarr a pápai legátus és a Kum székhelyű siita iszlám
központban rendezett konferencia témája és végeredménye. Ha mindezt a
kereszténység alapját képező Biblia nézőpontjából szemléljük, fel kell tűnni,
hogy a két hatalmas vallási tömb vezetője (most ez alkalommal a Vatikán
küldötte) egyáltalán nem említette a TÍZPARANCSOLAT meglétét, mint az
emberiségnek adott alaptörvényt.
Csak rémálomként
mondom, hogy a Koránt és a katolikus dogmatika két forrás-elméletét (
Szenthagyomány és Biblia) összegyúrni, és ebből képezni egyetlen – mindenkire
kötelező – világtörvényeket?? Nos ezt hamarosan meglátjuk! Ahogyan a Vatikántól
már megszokhattuk, a teológiai “rugalmasságnak” nincsenek dimenziói. A hatalmi
érdekek minden időben,mindent felülírtak. (D.O.)
----------------------------------------------------------------------------
Öt pillér Iránban
A kubai katolikus-ortodox csúcstalálkozó mellett a napokban még
egy figyelemre méltó vallásközi találkozóra került sor: Az Igazságosság és Béke
Pápai Tanácsának elnöke, Peter Turkson bíboros február 6-án Iránban, a síita
iszlám legfontosabb székhelyén, Kum városában járt, ahol a Tiszta Imámok
Jogfilozófiai Tanulmányi Központjában tartott előadást a
„Kinyilatkoztatott vallások szerepe az igazságosság és béke előmozdítása
érdekében a világon” elnevezésű konferencián.
Turkson bíboros felvázolta azt az öt területet, amelyeket a
„béke és igazság építőköveinek” nevezett. Ezek: az emberi méltóság, az
igazságosság, az emberiség egysége és testvérisége, a közjó és a Föld javainak
egyetemes birtokjoga.
A bíboros történelminek nevezte Ferenc pápa és Rohani elnök
január végi vatikáni találkozóját, ami „világszerte sokak szívébe hozott új
reményt”. „Miután a világon élő emberek nagy többsége hívőnek vallja magát, ez
párbeszédre kell hogy ösztönözze a vallásokat annak érdekében, hogy felépítsük a
tisztelet és testvériesség hálóit, védelmezzük a szegényeket, és óvjuk a
természetet. Ma Kum szent városában gyűltünk össze, amely a síita muszlimok
szellemi központja, olyan város, amely nagyon régre nyúlik vissza a
történelemben. Kum csodálatos építészete és alkotásai bőségesen tükrözik a
Teremtés isteni rendjét, amelyhez nekünk az egységes emberi család és Isten
szolgáiként vissza kell fordulnunk, annak érdekében, hogy megteremtsük a
békét és az igazságosságot a Földön” – mondta bevezetőjében a bíboros,
és utána részletesen kifejtette az öt pontot, amelyek alapján a Vatikán együtt
akar cselekedni a síita iszlámmal és más vallásokkal.
1. Az emberi méltóság: a hívő emberek elismerik a másikban a
Teremtő alkotását és szeretetét.
2. Igazságosság: a Teremtőt tisztelő emberek képesek csak
igazságosan cselekedni.
3. Az emberiség egysége és testvéri közössége: „Isten férfivá és
nővé teremtett bennünket, és arra, hogy testvérei legyünk egymásnak. Káin és
Ábel ugyanabból a méhből születtek, ezért egyforma méltósággal rendelkeznek, bár
személyiségük és foglalkozásuk különbözött... A megosztás helyett a
szolidaritást és az egymás támogatásának és kiegészítésének elvét kell
keresnünk.”
4. Közjó: ez a Teremtés célja, „a jót nem azért kaptuk, hogy
individuálisan élvezzük, hanem azért, hogy családként, közösségként részesedjünk
belőle”.
5. A Föld javainak egyetemes birtoklása: mindenkinek joga és
felelőssége a Föld javaiból való részesedés és a földi környezet védelme. A Föld
globális, közös otthonunk, amelyet minden hívő közösen kapott és
védelmez.
„Assisi Szent Ferenc egykor azt imádkozta: »Uram, tégy engem a
béke közvetítőjévé«. Ma pedig ezt imádkozzuk itt, a síita iszlám szent helyén:
»Uram, tégy bennünket egy olyan emberi és földi város építőivé, amely méltó
arra, hogy a Szalaam/Shalom/Pax nevet viselje« – összegezte a bíboros, aki így
fejezte be beszédét: »Az Örökkévaló és Könyörületes Isten (ez utóbbi Allah
megnevezése – a szerk.), aki naponta arra ösztönöz bennünket, hogy a közjóért,
valamint az igazságért és a békéért cselekedjünk, ossza meg velünk bőséges
kegyelmét, hogy teljesen be tudjuk tölteni küldetésünket.«”
Nasszer Makarem Sirazi síita nagyajatollah válaszában méltatta a
két nagy vallási központ közötti kapcsolatok bővítését, amely „megoldhatja a
háborúk, viszályok, erkölcsi gonoszságok, valamint politikai és gazdasági
problémák kérdését. Örülünk, hogy a Vatikán ilyen missziót állított fel a béke
és igazságosság kérdéseinek megoldására”. A nagyajatollah szerint üzenetet
kaptak Ferenc pápától, aki köszönetét fejezte ki azért, hogy a síita vallási
vezetők mélyen elkötelezettek abban, hogy szembeszálljanak a szélsőséges és
takfir („eretnek”: a síiták szóhasználatában a szunnita muszlimok, akik még
rosszabbak, mint a „kafírok”, hitetlenek – a szerk.) csoportokkal, valamint
azokkal szemben, akik készek együttműködni ilyen terrorszervezetekkel. „Kum és
a Vatikán együtt küzd közös ellenségeinkkel: a blaszfémiával, a
szélsőségességgel, az erkölcsi gonoszságokkal. Ezek felszámolásához közös
cselekvésre van szükség” – mondta a nagyajatollah.
Forrás: http://www.hetek.hu/hit_es_ertekek/201602/vilagegyhazat_epit_a_papaCímkék: iszlám, ortodoxia, ökumenia, pápa, világegyház