Erkölcsi rendszerek kiüresedése és a
tekintélyelvűség
Dr Reisinger János irodalomtörténész előadása.
Az „Időszerű próféták és próféciák” című sorozatunknak a tizedik
előadásához érkeztünk. Címe: „Erkölcsi rendszerek kiüresedése és a
tekintélyelvűség”.
Kedves hallgatóink!
Akik járnak sorozatunkra, tudhatják, hogy egymással érintkezők
az előadások, tehát a múlt alkalommal a Biblia és az ökológiai válságról volt
szó, vagyis arról a kérdéskörről, hogy mit tanít a Biblia a földi történelem
előrehaladásával a természet erőinek meggyengüléséről és mi az oka annak, hogy
most óriási válságba, ökológiai válságba került a föld és ez az elmúlt 15-20
évben állt elő ez a válság. Említettem önöknek a múlt előadás bevezetőjében
Babits Mihálynak azt a versét, amelyet közel hetven évvel ezelőtt írt.
Most egy kicsit visszatekintve a múltkori előadásra és a mai
előadást egy kicsit elővételezve, hallgassuk meg a teljes Babits verset,
amelynek ez a címe, hogy az „Isten és az ördög”; amelyben Babits arról szól,
hogy az erkölcsi válság, azzal magyarázható az emberiség történelmében, hogy
megszűnt az erkölcsi mérték, megszűnt az isteni mérték. Istent, de az ördögöt is
az emberek csak egy fogalomnak tartják. Sem azt nem veszik komolyan szélesebb
néprétegek, hogy Isten van, és törvényeinek a megtartása biztosítja számunkra az
életet és boldogságot. De talán még inkább nem számolnak azzal szélesebb
tömegek, hogy a gonoszság nem csak egy elv, vagy egy léthiány, hanem egy konkrét
gonosz lény van, aki a világtörténelemben a gonosz erőit mozgatja.
Babits Mihály: Az Isten és Ördög
Az Isten és Ördög két jó hivatalnok.
Mennyivel vadabb lett és gazabb a világ,
mióta az ember, e gyenge akarnok,
viszi mindkettőnek örült hivatalát.
Mint a gyermek épít és rombol is egyben,
épít, hogy legyen mit rombolnia.
Felhőket karmol házaival,
majd fölibük szökken
és nagy diadallal lebombázza őket.
De talán úgy kell, és már elvégeztetett.
Én már összeomlott városokat látok,
vad paloták helyén csöndes romhegyeket,
s betonok gőgjéből törmeléksziklákat.
Szakadt drótok lógnak, mint a tavalyi gaz,
s messze tereket fed a vasak selejtje.
Feledt célú gépek hullamezeje az,
ahol a rozsdának nyíl virágoskertje.
A megmaradt ember kibúvik tornyából,
gyilkos üledékek foszlanak a völgyben.
Van e még friss szellő eleven virágból,
vannak e ép csírák a mérgezett földben?
Ó lesz e még jó íz gyümölcsben, italban,
lesz e jámbor állat a gyilkos gép helyett?
S a megehült pásztor fogja e, mint hajdan,
nézni még óriás óráját, az eget?
Mit mutatsz minékünk te nagy, sima óra,
magunk gyilkosává ítélt embereknek?
Vagy átallod sorsunk jegyezni,
mióta gonosz kis órákat gyártunk tehelyetted.
Közönyösen tűz rám vad arcod,
itt állok a fa alatt,
mely pár aszú meggyet ad még,
s úgy érzem, hogy ingád vagyok és himbálok.
Csak ringass, míg bambán végképp elaludnék.
Egyáltalán, nem túl átfogó
kategória ez, hogy azt mondjuk, egy kor erkölcse.
Vagy azt mondom, hogy az erkölcsi rendszerek kiüresedése. Milyen
erkölcsi rendszereké? Milyen erkölcsi rendszereket tudott létrehozni az
emberiség a történelme során? Biztos, hogy nem kis kérdés ez, de én úgy gondolom
- és ezt meg is írtam a „Kis eszmetörténet” című kis füzetben, - hogy a XIX-XX.
században három döntő nagy rendszer alakult ki a gondolkodás történetében.
Ha úgy tetszik a filozófia, vagy ideológiatörténetben, az
etikának a történetében. És mindhárom rendszer rövid fél - egy évszázados
pályafutás után tulajdonképpen csődöt jelentett. Érdemes ezt a három rendszert
nagyon röviden – itt ebben a füzetben is nagyon röviden foglaltam össze,- s a
Bibliához mértem ezeket az erkölcsi rendszereket. Szóval nagyon érdemes ezt a
három erkölcsi rendszert röviden szemügyre venni.
Ezek: a Marx, a
Nietzsche és a
Freud által létrehozott filozófiai áramlatok.
Lehet, hogy sok ember nem is hallotta ezeket a kifejezéseket,
lehet, hogy nem is tanulta a rendszereket, hiszen hiába éltünk mi is negyven
évig úgynevezett szocializmusban, Marx és Engels műveihez nagyon nehezen
lehetett hozzáférni.
A Szovjetunióban még nehezebben. Voltak emberek, akik a
Marxizmust a Sztálinizmussal azonosították, vagy a Leninizmussal. Magát Marxot
és Engelst nem nagyon olvasták. De azt gondolom, hogy ezeknek a rendszereknek
világmagyarázó és ennek folytán etikai rendszereknek a főbb általánosságait meg
tudjuk ragadni.
A XIX. században hosszú vajúdás után született meg a Marxizmus,
a levegőben volt már a XVIII. századtól fogva, hogy az emberiség történelmében
megszülessék egy eszmerendszer, amely azt hirdette, hogy a világot kell
megváltoztatni, a társadalmat kell megváltoztatni, és csak abból a
megváltoztatásból reménykedhetünk, hogy majd az egyes ember is meg fog változni.
A Marxizmus rámutatott a bajok gyökerére, amelyet ő abban
állapított meg, hogy a történelemben valamikor kialakult az az igazságtalan
osztálykülönbség, hogy lettek gazdag emberek és szegény emberek. Lettek
kizsákmányolók és kizsákmányoltak.
A Marxizmus azt hirdette, hogy meg kell szüntetni ezt az
alapvető igazságtalanságot, amit a történelem hozott létre és egyenlőképpen kell
biztosítani az embereknek, legalábbis anyagi javakat. Mindenkinek a szükségletei
szerint kell részesülnie bizonyos alapvető elementáris javakból, mint például
étel, ital, vagy kulturális alapszükségletek. Ennek érdekében a Marxizmus azt
hirdette, hogy a meglevő igazságtalan társadalmi rendszert erőszakkal meg kell
szüntetni, tehát a kapitalizmust meg kell dönteni. Meg kell szüntetni az
alapvető kizsákmányolási felállást és meg is jelölte azt a társadalmi erőt,
amely képes erre és ebben jelölte meg a munkásosztálynak a vezető szerepét. A
Marxizmus a XIX. század negyvenes éveitől, lényegileg a huszadik század végéig
150 éves pályafutást mondhat magáénak.
Manapság már társadalmi gyakorlatban szinte csak a világ peremén
egy Vietnamban, Észak-Koreában, Kubában, vagy máshol maradt meg. Lényegileg a
Marxizmust leírták, mert úgy gondolják, hogy a Marxizmus nem használható, hiszen
a társadalmi rendszerei is megbuktak és az alaptételei sem állnak. Noha nagyon
sokan elfogadják, hogy Marx közgazdasági értelemben újító volt, forradalmár volt
és új távlatokat nyitott. De, az biztos, hogy etikai, erkölcsi értelemben a
Marxizmus tele van ellentmondásokkal. Biztos, hogy nagy ellentmondás az, hogy
valami jót akar elérni, hogyha mondjuk, valami jót akar elérni, tehát egy
alapvető igazságosságot akar létrehozni és mindenki számára, de a jó elérése
érdekében megengedhetőnek véli az erőszakot és a kényszert. Ez volt a
legnagyobb ellentmondása a Marxizmusnak, ez is maradt mind a mai napig.
Aki marxista ezzel szembe kell, hogy nézzen, hogy, hogy lehet a
jó cél érdekében megengedni a rossz eszközt? Tehát tulajdonképpen a
gyilkosságot, a vérontást, a forradalmat. Ha ilyen szempontból nézzük, akkor
azért legyünk igazságosak és ne mindig Marxot, Engelst és Lenint marasztaljuk
el, mert mint minden jelenség a világon gyökerekre megy vissza. Ezt az itáliai
reneszánszban találta ki egy Machiavelli, aki azt hirdette, hogy a
politikának külön erkölcse van és a politikus erkölcse más, mint a
hétköznapi ember erkölcse. Vagy például a XVIII-XIX. században, szintén egy
olasz gondolkodó Buanarotti, aki egyébként a vörös zászlónak a jelképes
kultuszát is elindította a történelemben.
Petőfi még az ő műveinek hatására írta a „Piros zászlókkal” című
kifejezést az „Egy gondolat bánt engemet” című versében. Tehát akkor még Marx
iratai Petőfi kezébe nem kerültek. A marxizmusnak azért nagyon mély gyökerei
vannak, főleg a reneszánsz és a felvilágosodás társadalomformáló erői között és
felfogásai között, de nyugodtan mondhatjuk, hogy a marxizmus teljesen
kiüresedett. Etikát nem tudott adni az embereknek. Azokban az
államalakulatokban, ahol ötven, hatvan, vagy hetven évig fenntartott egy
bizonyos társadalmi szisztémát, amit szocializmusnak vagy kommunizmusnak
neveztek el, nem tudott erkölcsöt adni az embereknek.
Tehát egyszerűen azért nem tudott adni, mert ha valaki erkölcsöt
akar adni az embereknek a legalapvetőbb dolog, hogy az erőszaknak, a kényszernek
ne adjon lehetőséget az emberi világban. Mert ha az erőszakot és a kényszert
törvényesítjük, akkor tulajdonképpen minden összedől, ha nem is ma, de holnap,
holnapután. Nem beszélnék a marxizmus egyéb hiányosságairól, a döntő dolgot
jegyzem meg mind a három nagy rendszerben, ideológiában és erkölcsi felfogásban.
Szükségszerű volt, hogy a marxizmus megbukjon, és ma már nagyon kevés embernek
tud erkölcsi vezetést nyújtani Kelet-Európában, de a világ másik részein is,
hiszen ha megengedjük azt, hogy a jó cél elérése érdekében, rossz eszközöket is
fel lehet használni, akkor elszabadul a pokol, akkor tulajdonképpen az
erkölcsiség romba dől. De annyi igazság volt azért a Marxizmusban, hogy fölhívta
a figyelmet és kialakított egy szociális érzékenységet, hogy azért mégsem megy,
hogy egy ember kétszázszor többet keressen a másik embernél, ahogy hallottuk az
egyik elmúlt előadáson,
Németh Péter, amikor a globalizációt említette, hogy az Amerikai
Egyesült Államokban felmérést végeztek és az elmúlt 20-30 év alatt a tízszeres
fizetésekből 100 meg 200 szoros fizetések lettek és óriási különbségek ékelődnek
gazdagok és szegények közé.
A Marxizmus ilyen szempontból még sokáig fenn fog maradni,
legalábbis addig, míg a világ, világ. De addig biztos fenn fog maradni, mert
maga a Biblia is arról beszél, hogy rettenetes nagy különbségek lesznek egyre
inkább ember és ember között. Egyszerűen azért, mert Mózes első könyve 6.
fejezet 11. versétől fogva a Biblia – ez egy özönvíz előtti korra vonatkozó
kijelentés – ez azt mondja, hogy „a föld betelt, megtelt
erőszakoskodással.”
Jézus ezt a bibliaverset idézte vissza Máté evangéliuma 24.
fejezetében, amikor azt mondta, hogy ugyanolyan jelenségek fogják felütni a
fejüket a történelem előrehaladásával, mint voltak Noé napjaiban. A föld
történelme egyre agresszívabb, egyre erőszakosabb lesz. Szóval az ember, ember
általi kizsákmányolása egyre kegyetlenebb formákat ölt. Erről beszél például
Ézsaiás könyve később, tehát a Biblia legelejétől fogva, hogyha átolvassuk a
Bibliát, nagyon sok könyv beszél erről. Valamint Jelenések könyve 6. fejezete és
különös képen 13. fejezete, amelynek megértése perdöntő annak az embernek
számára, aki a mai világban el akar igazodni. Nézzük ez után, hogy mi volt a mi
korunknak a másik nagy társadalom átalakító rendszere, illetve etikai rendszere.
Ugyancsak a XIX. században egy lépéssel Marx és a marxizmus után
fejlődött ki az a filozófia, amely elterjedtségében soha nem vehette föl a
versenyt a Marxizmussal. Viszont mélységében – tudniillik azok, akik elfogadták,
azok mennyire mélyen hittek benne és mennyire mélyen propagálták - abban igen.
És ez volt a Nietzsche-izmus. Nietzsche is abból indult ki, hogy az emberi
világban alapvető probléma van és az emberi világ problémáját - tette hozzá
Nietzsche – a kereszténység nem tudta megszüntetni. Nietzsche nagyon heves
kritikával tört ki a történelmi kereszténységgel szemben.
Nietzsche azt tanította, hogy a kereszténység annyira
eljátszotta a hivatását – híres kifejezése, hogy mi a kereszténység, ezt mondta
„Vulgarizált platonizmus” - mítoszt adott az embereknek, port hintett az
emberek szemébe a hatalmi, a középkori kereszténység.
Nietzsche egyébként lutheránus volt és az egész kereszténység
történelmét visszamenve a Bibliáig a fürdővízzel együtt a gyereket is ki akarta
hajítani, mondván, hogy a kereszténység rontotta meg szinte a világtörténelmet.
Nevezetesen Pál apostol ellen írt hatalmas filippikákat, de az evangéliumokat
sem kímélte nagyon sokszor, mondván, hogy a kereszténység volt az, amely a
történelemnek az egyik legkórosabb, legkórosabb formáját, a nyájösztönt
fölerősítette.
Nyájösztönnek nevezte
Nietzsche azt, hogy az emberek mindig mennek a
tömeg, a sokaság után, a tömegek mindig manipulálhatók, a tömegnek mindig
valamilyen tekintélyre van szükségük, és ha megkapják a tekintélyt, akkor
gondolkodás nélkül követik azt. Politikai tekintély, egyházi tekintély,
bármilyen emberi tekintély.
Nietzsche azt tanította - és nagyon markáns erkölcsi rendszert
hozott létre, - hogy tulajdonképpen a világon a legigazabb ideológia és a
legigazabb etika a sztoicizmus. Vagyis az a felfogás, ami már a hellenizmus
korában megszületett, aztán Róma korában tovább élt, és lényegileg folyamatosan,
mind a mai napig a sztoicizmusnak mindig is voltak képviselői. Tehát mi a
sztoicizmus lényege?
Az önálló gondolkodás, az egyéni gondolkodás, nem követni a
tömeget, nem követni szokást, hagyományt, nem követni nyájösztön szerűen
közerkölcsöket, hanem ha mi egyszer élünk ezen a világon, nekünk kell
létrehoznunk a gondolkodásunk, a döntéseink alapján egy különálló erkölcsöt. Egy
olyan erkölcsöt, ami fölébe emel bennünket a tömegnek. Itt van a híres
Nietzschei übermensch teória, ami nagyon egyszerű.
Az egy másik dolog, hogy Hitler és a fasizmus mit csinált
belőle, abban Nietzschének semmi része nem volt természetesen. Mindenki
gondolatait el tudják torzítani, és a felismerhetetlenségig tudják elrontani.
Nietzsche ezt a maga gondolatkörén belül nagyon logikusan hirdette, hogy az
embernek ki kell emelkednie az emberiből, az embernek az ember fölé kell
kerülnie és az embernek, minden embernek magának kell erkölcsi rendszert
létrehoznia. Természetesen itt Nietzsche előtt ott volt Kant, Hegel,
Schopenhauer, akikre ő hivatkozott is. Akik már azt hirdették a felvilágosodás
korától fogva, hogy az az út, amit a középkorban járt az emberiség, az
követhetetlen út.
Ne kövessünk egyházi tekintélyt, ne kövessünk politikai
tekintélyeket. Minden ember maga gondolja végig az életét, és maga döntsön, hogy
hogyan akar élni, milyen erkölcsiség szerint akarja folytatni az életét.
Nietzschének ebben – és nagyon sok mindenben - egyébként igaza is volt. Nagyon
élesen hangsúlyozta azt, hogy ha még jó dolgokat látunk is az idősebb
nemzedékeknél, vagy egy hagyományban, vagy szokásvilágban, a jó dolgokat is csak
újra értékelve, újra gondolva vehetjük át, soha sem automatikusan. Ez az ő
híres, másik híres elmélete a „minden érték újra értékeléséről”.
Nietzsche az etikai gondolkodás történelmének egyébként kimagasló alakja.
Félelmetesen tragikus emberi személyiség, ugyanakkor, aki megőrül - tudjuk, hogy
az élete végén megőrült – és talán olyan terhekbe is őrült bele, ami nem ember
vállaira való teher. Mindenesetre, aki Nietzschét olvas nehéz olvasmányt
választ, viszont nagyon sok értéket tud felhozni a nietzschei etikai
rendszerből. Azt mondanám önöknek erre, hogy ebben a nietzschei rendszerben
nagyon sok igazság van.
Jézus is hivatkozott arra, az előbb idézett Máté evangéliuma 24.
fejezet 37. és 39. versei között, hogy a világ történelmében valóban
katasztrofális helyzetet fog előidézni az, ahogy embereket manipulálni, ahogy
embereket kihasználni és irányítani lehet. Hadd olvassam fel Jézusnak ezt a
kijelentését szó szerint is, Máté evangéliuma 24. fejezete 37. versétől,
amelyben szintén Jézus hivatkozik arra, hogy meg fog ismétlődni az a világ, ami
az özönvíz előtt már megvolt, ami Noé napjaiban megtörtént. Így mondta Jézus
–
„Amiképpen pedig a Noé napjaiban volt, akképpen lesz az
ember Fiának eljövetele is. Mert amiképpen az özönvíz előtt való napokban ettek
és ittak, házasodtak és férjhez mentek, mind ama napig, melyen Noé a bárkájába
ment. És nem vettek észre semmit, mígnem eljött az özönvíz és mindnyájukat
elragadta: akképpen lesz az ember Fiának eljövetele is.”
Jézus itt világosan közölte azt, hogy a történelem előre
haladtával valami egészen borzalmas és riasztó méretekben elterjed a gondolkodás
nélküliség. Hogy az emberek esznek, isznak, ez rendben van, ez kell a
fennmaradásunkhoz. Hogy házasodnak, férjhez mennek, ez az élet természetes
velejárója, de ezután, amit mond Jézus, hogy „nem vettek észre semmit”
ez a félelmetes. Hogy mi emberek élünk ezen a világon és nem vesszük
észre, hogy a világon mi van, mi készülődik, milyen nehézségek, milyen csapdák
állnak fel. Hogy az emberek nem vettek észre semmit, ez tulajdonképpen,
ez a félmondat tökéletesen ugyanazt mondja, amit Nietzsche is próbált
pedzegetni, hogy az emberi életben nem annyira a kizsákmányolás
– Nietzsche így felesel Marxnak – mondjuk nem annyira kizsákmányolás a
legnagyobb rossz, hanem az a legnagyobb rossz, hogy az emberek nem
gondolkoznak, nem élik a tulajdon életüket.
A lelküket, a lelkiismeretüket az emberek bérbe adják és hagyják
magukat kormányozni más erőktől, más, egyáltalán nem hozzájuk méltó
felfogásokból. Ugyanezt Nietzschének a kortársa - aki sokban vitatkozott
Nietzschével, az irodalmi műveiben is megörökítette – ez Dosztojevszkij volt. A
leghíresebb műve ilyen szempontból a „Karamazov testvérek”, amelynek híres
betétje a „nagy inkvizítor monológ” mondja el azt, hogy például az
emberek hogyan követtek vakon és meggondolás nélkül egyházi hatalmakat és
egyházi erőket.
Már a XIX. század végén XX. század elején vagyunk itt
Budapesten, éppen ezekben az épületekben, itt a mai Eötvös Loránd
Tudományegyetem épületeiben száz évvel ezelőtt Marxista és Nietzscheánus tanokat
hirdettek és Babits, Kosztolányi, Juhász Gyula, az akkori Nyugat első nemzedéke
ezeken az előadásokon vett részt. Ha valaki Kosztolányi Dezsőnek elolvassa a
Négyesy Lászlóról szóló visszaemlékezését, képet nyerhet abból, itt száz évvel
ezelőtt Budapesten ezeknek az eszméknek a lázában égett az értelmiség, vagy az
egyetemi ifjúság, vagy a jövendő tanárai. De ugyanakkor egy harmadik rendszer is
megjelent a század elején, tehát a XX. század elején és ez volt a
Freudizmus.
Freud gyökeresen szakítani látszott azzal a fel fogással, amit
Marx is hirdetett és azzal is, amit Nietzsche hirdetett. Tudniillik Freud azt
mondta, hogy „ne a társadalomról gondolkozzunk, nem a társadalmiságban van a
nagy probléma”. Ne a közerkölcsökről gondolkozzunk és ne arról, hogy az emberek
most nyájként bégetve mennek emberek után, hanem Freud azt mondta, „az embernek
a legelemibb érzékelésmódja az ösztön élete, a biológiai érzékelésmód. Az ember
nem elsősorban társadalmi lény, nem elsősorban közösségi lény, az ember
elsősorban ösztönlény, biológiai lény. Az ember az állatvilágból emelkedett
ki evolúció folytán – ezt ugye a másik két rendszer is elfogadta, az evolúció
elsöprő többséggel a XIX. század második felétől minden más eszmerendszert is
átjárt.
Attól a pillanattól fogva, hogy Darwin megjelentette az 1850-es
60-as éveiben a műveit, tulajdonképpen az evolúció mind a mai napig
diadalmenetet jár az eszmetörténetben. Egyébként a legkülönösebb jeleként annak,
amit Jézus így mondott, hogy „az emberek nem vesznek észre semmit”
mert hát az evolúció, soha nem volt tudományos tétel, soha nem
bizonyították be, soha senki nem igazolta azt, hogy az ember közös őse a majom.
Soha senki nem tudta bebizonyítani se eszmeileg, se gyakorlatilag, hogy az
egysejtű miért éppen itt kezdett osztódni, vagy miért volt 15-16 milliárd évvel
ezelőtt az úgynevezett, Nagy Bumm. S egyáltalán fölháborítónak tartom, hogy
ilyen szavakat is használ a tudomány, hogy Nagy Bumm,
meg Nagy Zutty, meg Nagy
Reccs.
Utoljára kamasz koromban, meg gyerekkoromban a futballpályán
szoktuk ezeket használni, hogy bumm, zutty, és reccs. De hát a korunknak a
tudománya is oda züllött le, hogy tulajdonképpen ilyeneket hirdetnek, hogy
egyszer volt egy Nagy Bumm, elkezdett tágulni a világmindenség és most már a
tágulásnak a második félidejéhez érkezünk, most meg szűkülni fog és egy nagy
fekete lyukban fogunk, kikötni. Mondják ezt vezető amerikai és angol fizikusok,
Magyarországon is megjelent könyveikben. S az Akadémiai Kiadó könyvet ad ki
arról, hogy a Nagy Bumm utáni ötödik másodpercben mi történt. S akkor nem tudom,
hogy ebben az előadásban emlékezzem meg erről, vagy majd az egyik következő
előadásban a „New Age” jelenségekről, a hiszékenység iparnak a mesterműveiről.
Mert hát borzalmas, hogy korunknak a tudománya tényleg olyan
agyaglábakon áll, amit elmondani nem lehet. Ezt csak úgy említem önöknek, hogy
az evolúció ott áll háttérbe a marxizmus mögött, a Nietzscheizmus mögött, de ott
áll a Freudizmus mögött is, sőt leginkább a Freudi gondolatrendszer mögött áll.
Freud azt hirdette, hogy a megoldás sokkal egyszerűbb. Nem kell itt átalakítani
társadalmi folyamatokat, nem kell visszaállítani ember és emberek közötti
egyenlőséget. Az embernek bátran vállalnia kell az ösztöneit, legfőképpen a nemi
ösztönét.
Az összes baj abból következik az emberi életben, hogy az
emberek túlságosan a társadalomnak az elvárásaihoz képest élnek, túlságosan
viselkedünk mi emberek. Hát szabad folyást kellene engedni az ösztöneinknek és
bizonyos emberi vágyaknak. Persze ez óriási hatásra számíthatott, mint minden,
ami a történelemben olyan gondolat, ami nem egészen végiggondolt gondolat,
hiszen az biztos, hogy az ember nagyon sok mindenben hasonló, a Biblia is ezt
mondja, hogy a hatodik napon teremtette Isten a gerinceseket és az embert is a
hatodik napon teremtette. Hát hasonlóság van!
Goethe mondja a Faust híres végsoraiban, hogy minden hasonlóság
ezen a világon, minden mindenre hasonlít. Na de hát, azért mert mi hasonlítunk,
a falevélre is meg a fának a törzsére is, azért még nem kell összefüggésbe hozni
bennünket a falevéllel, vagy a fának az életével. Mindenesetre Freud, ahogy
meghirdette ezt a felfogást, és a pszichoanalízis elkezdett terjedni,
tulajdonképpen ez az a gondolatrendszer és etikai rendszer, ami mind a mai
napig, talán a leghosszabban húzza magát. A teljes szabadság, az embernek
a totális szabadsága, felszabadítása, és, hogy nincsenek erkölcsi normák, mert
az erkölcsi normákat csak a történelem hozta létre, csak társadalmi szükségletek
hozták létre. Tégy, amit akarsz! Akkor vagy igazán ember, ha szabadon vállalod
magadat, ha kiéled az életet. Egy élet van, egy lobbanással kell az életet
birtokba venni.
Igen ezt is bizonyos értelemben pedzegetik bibliai jövendölések,
a második Timótheus levél 3. fejezet első öt versében, amikor Pál apostol
látképet fest a végső idők felé hajló emberiségről, mond egy ilyen kijelentést,
hogy „az emberek nem az igazságnak, hanem a
gyönyörnek lesznek szeretői”.
Nagyon hatásos kijelentés ez a mi korunkra, hogy az embereket
nem az igazság érdekli, nem valami értelemmel felfedezhető, nyomon követhető
igazság, hanem az emberek azt mondják, hogy hát végül is miért élünk? Hát az
élvezetekért élünk, hogy örömünk legyen, hogy gyönyörködjünk, hogy jól érezzük
magunkat, hogy kellemesen éljünk. Sokat szoktam önöknek idézni Szentgyörgyi
Albertnek azt a híres kijelentését, ami így hangzik, hogy „az embereket
nem az igazság érdekli, az embereket a kényelem érdekli”.
És ez ugye bent van az emberi természetben. Az igazság sokszor
keserű, mert leleplez bennünket. Hát ki akar magának keserű tapasztalatokat? Az
ember inkább szeretne magának olyan tapasztalatokat, ami bizonyos eufóriával,
valami örömmel, valami lelkesültséggel tölti el. Nagyon igaza van Szentgyörgyi
Albertnek, amikor azt mondja - „az embereket nem az igazság
érdekli, az embereket a kényelem érdekli” – s tovább így fűzi a
gondolat menetét, hogy azt mondja - „az első akadály, ami előttünk
van, a tulajdon agyunk és az idegrendszerünk –
mert az agysejtjeink egyáltalán nem is akarják beengedni az olyan
információkat az elménkbe, amelyek lelepleznek bennünket, és amelyek ellenünk
szólnak. Már a gondolkodásában is olyan az ember, hogy nem akarok azzal törődni,
vagy azzal gondolni, ami rámutat az életem hibáira és rámutat arra, hogy
tulajdonképp nekem meg kellene változnom. Alapvetően, gyökeresen meg kellene
változnom. Az ember önigazoló lény. Az ember alapjában véve egy hiú, egy
teljesen eltorzult és egy önigazoló lény. Persze, hogy a Freudizmus számíthatott
az elterjedésre!
Mind a mai napig a pszichológiának is, a pszichiátriának is és
egyáltalán a mélylélektannak is az elterjedése most már tömegnyi méretekben
általános és azt láthatjuk, hogy óriási jelentőségre jutott. Én például, aki az
egyetemi éveimet a hetvenes, nyolcvanas években végeztem és aztán 78-tól, már a
Magyar Tudományos Akadémiára kerültem, már akkor láttam, hogy az ottani Marxista
emberek, hogyan hangszerelik át az ideológiájukat Freudizmusra. Hogyan kezdik
évről-évre mondani, hogy nem annyira a társadalmi problémák a nagy problémák,
itt az ösztön problémák, vagy az emberi személyiség problémái a nagyobb
problémák. Nagy Marxista vezető filozófusok, mint a Lukács iskolának a követői,
Heller Ágnes és a többiek, és egyetemi tanárok, és a magyar szellemi élet
úgynevezett nagy képviselői.
Már a 70-es 80-as években ezt a fordulatot megtették és ma,
hogyha megkérdeznénk őket, hogy miben hisznek, vagy milyen erkölcsöt mondanának
például a magyar népnek? Hát azt hiszem, hogy nagyon üresen kellene, hogy
távozzunk, mert valóban itt lehet látni, hogy mennyire kiüresedett minden.
Mennyire egy ideológia és egy etikai vákuum állott elő. Légüres térben vagyunk.
A régi társadalmi rendszereket elmosta, elmosták a Kelet - Európai
rendszerváltozások. Megmaradt egyetlen egy társadalmi rendszernek a
kapitalizmus, annak is egy kegyetlen és vad formája, például Magyarországon és a
többi Kelet – Európai vagy Ázsiai országban és a kapitalizmusnak tulajdonképpen
soha nem is volt erkölcse, ma sincs erkölcse.
A kapitalizmus lényege az, hogy mennél több pénzt szerezzél, és
ennek érdekében szinte bármilyen eszközöket megenged. Tehát egy olyan hatalmas
űr állt elő az erkölcsi gondolkodásban, amely szinte kifejezhetetlen az
emberiség történelmében, s amelynél egy pillanatra újra hadd álljak meg. Csak
Magyarországon is többször megismétlődött ez. Én irodalomtörténettel
foglalkozom, két nagy költőnk idején ez már megismétlődött. Az egyik költőnk
Arany János volt, aki a kapitalizmusról és az egész polgárosodásról, mint a bűz
fertőjéről beszélt. Például 1851-ben a „Gondolatok a békekongresszus felől”
című versében, vagy a később a „Honnan hová” című versében Arany
világosan látta azt, hogy az egész polgári rendszer, az egész kapitalista
rendszer egy dologra megy ki és ez az, hogy megmagyarázza a
megmagyarázhatatlant, megmagyarázza a legnagyobb rosszat is, törvényesítse a
legnagyobb rosszat is.
És Aranynak az a súlyos szkepszise és érzékenysége és az egész
történelemmel való szembefordulása is innen származik, hogy látta már a sötét
véget. A másik költőnk pedig Ady Endre volt, akinek hadd hangozzék fel itt egy
verse, Babits után egy Ady vers, amelynek a címe is nagyon jellegzetes és az
utolsó sora is jellegzetes, amelyben ezt mondja „másként lett volna itt
ország”. Másként?! De így nem lett! Országok nincsenek, nemzetek
nincsenek, tulajdonképpen a kapitalizmus felbontotta a nemzeti határokat,
eltörölte a népet, mint kategóriát. Ma ilyesmiről beszélni, hogy nép? Az
anakronisztikus! Nép már nincsen! A falvakat szétrombolták, a falvaknak az
egyszerű természetes kultúráját miszlikbe aprították. Mindenhova bement a modern
üzleti szellem és gazdaságilag, társadalmilag, de erkölcsileg is mindent
szétromboltak.
Csak gondolják meg, hogy az 1900-as évek elején Magyarország
80%-a falvakban lakott és csak húsz százaléka városokban. Most fordított a
helyzet, Magyarország 80%-a lakik a fővárosban, környékén és nagyvárosokban és
alig 20%-a falvakban. Egy évszázad alatt egy ilyen társadalmi szerkezetváltozást
nem lehet elviselni épp ésszel. Másként lett volna itt ország! – mert az első
világháború előtt is hasonló felhők tornyosultak Magyarország fölött. Aztán
persze az egész huszadik század, például Magyarország történelmében az
erkölcsnek a módszeres szétzúzását hozta. És most itt a XXI. század elején
Magyarország egy olyan helyzetben van – csak egy kis ember vagyok, aki járom az
országot, főleg tantestületeket, iskolákat, művelődési házakat látogatok immáron
18 éve, de azt látom - hogy Magyarországon úgy örülnek egy épkézláb mondatnak és
egy erkölcsi kifejtésnek - főleg még, hogy ez a Bibliából jön és nem olyan, amit
megszoktak biblia vagy hittanoktatás címén - hogy azt elmondani is lehetetlen.
Mert valóban egy óriási űr keletkezett az emberekben. Az emberek nem tudják,
hogy miért élnek, nem tudják, hogy mi végből élnek, mi a célja az életnek. egy
totális erkölcsi káosz állt be!
Mielőtt a gondolatmenetet folytatnánk, hangozzék fel ez a rövid
Ady vers, amelynek különben a mottója a Jóel könyvéből való. Jóel könyvének első
fejezetéből való ennek a versnek a mottója. Ugyanaz, amelyet az elmúlt előadáson
felolvastam önöknek. Jóel könyve kezdődik így, hogy „amit meghagyott a
cserebogár megette a hernyó …” és így tovább, és így tovább.
Tehát minden lepusztul! Nem csak az élővilágban pusztul le, hanem a lelkek
világában, az erkölcsi világrendben is egy óriási pusztulásnak vagyunk
tanúi.
Ady Endre: NINCS ITT ORSZÁG
„Ami megmaradott vala a sáskától, megevé a cserebogár,
és ami a cserebogártólmegmaradott vala, megevé a hernyó, és ami a
hernyótól megmaradott vala, elsüté a ragya.”
(Jóel próféta könyve, I.,4.)
Petuel fia, Jóel, jóslata: Városok, mezők elpusztulnak
itten
s lélekbéli s való vetéseinken. Zsebrák-láb vagy a kozák
ló-pata
Taposnivalót egyként nem talál majd. Bús föld, hogy
>>mentő<<-d olyan eszelős:
Kötődik Gesztért duhajul a Sorssal. S Bécsért és Gesztért ő
akkor erős,
Mikor maradék magyar mit se forral. Ritkult, romlott s neki már
minden más: jobb.
Már nincs, kit leverjenek az urak.,Már csak vonaglás a mi
lázadásunk,
Hálát nem adott s már nem is mutat Bécs. Késő a mi
úr-virtuskodásunk,
Hős uraink Majtényt is elaludták. Harcra készítni elő a
magyart,
Védő-bástyául megintelen Bécsnek? Az én népem már rút halálba
tart
És németet majd csak talál a német, Régen és másként lett volna
itt: ország.
Kedves hallgatók!
Lépjünk tovább. Ennek a borzalmas erkölcsi űrnek a kitöltésére a
történelem során mindig is és egyedül egy valami lett volna képes és ez az Isten
szavának, a Bibliának a komolyan vétele. Azé az Isten szaváé, amely azonban soha
nem jutott el embertömegekhez. Sem a középkorban, sem a felvilágosodás idején,
amikor egyenesen meg akarták semmisíteni a Bibliát. de sem a modern korban,
amikor a Biblia már elterjedő félben van, és már szinte minden ember kezébe
eljut itt Európában. De a Biblia, ahogy mondja a Német a „Bestseller ohne
Leser”, „Sikerkönyv olvasók nélkül”.
A Bibliát megismerni, áthasonítani az erkölcsi tanítását, nagyon
kevés ember férkőzhetett eddig hozzá és tulajdonképpen, amit ma kereszténységgel
azonosítanak, azok bizonyos egyházi állásfoglalások. Ma az emberek nagy tömegei
a Bibliát és a keresztény felekezetek állásfoglalásait egybemossák. Nem ismerve
a Bibliát, amit keresztény egyházi vezetők vagy teológiai irányzatok mondanak,
azt hiszik, hogy a Biblia azt mondja. És ez borzalmas dolog. Például, hogyha
megkérdeznénk ezt az előbb elmondott folyamatot, hogy itt minden erkölcsi
rendszer kiüresedett??
Például különböző egyházak mivel magyarázzák? Megkérdeznénk az
úgynevezett nagy történelmi egyházak vezetőit, vagy szellemi képviselőit, hogy
miért van most erkölcsi vákuum a világban? De azt hiszem ezt önök is hallhatják,
mert sokszor megkérdezik ezt és sokszor elhangzik a válasz, hogy egy nagy fő
bűnöst jelölnek meg az egyházi vezetők, és ez a liberalizmus. Sokszor meg
azt mondják, hogy a liberál-bolsevizmus. Főleg Magyarországon nagyon
elterjedt ez a kifejezés. Tehát magyarul azt mondják, hogy a kommunisták – most
nagyon egyszerűen mondom, hogy megértsük – beöltöztek liberálisnak. De
ugyanolyan kommunisták maradtak. Letették a párttag könyvet, de a pénzt
befektették jól jövedelmező vállalkozásokba és, hogy ha ideológiával nem tudják
már vezetni, vagy elbolondítani az embereket, hát övék a pénz, övék a hatalom.
Azt csinálnak, amit akarnak. Tehát egyházi vezetők, egyházi
irányzatok képviselői ezt hirdetik, hogy a bajok fő okozója a liberalizmus.
Amely a XIX. század első felében már megszületett a nemzetállamok
kialakulásával. Amely kimondta az állam és egyház szétválasztását.
Amely hitet tett a mellett, hogy minden egyház végezze a maga
feladatát, ebben az állam ne csorbítsa a működését, de az államok is végezzék a
maguk feladatát, és ebben az egyház ne diktáljon az államoknak. Tehát a
mai válsághelyzetért a liberalizmus a felelős. Kétszáz éve, hogy nincs igazi
erkölcsoktatás. Kétszáz éve, hogy az állami iskolák felszaporodtak, és az
egyházi iskolák visszaszorulnak. Kétszáz éve, hogy a liberalizmus a modern
nemzetállamokban fellépett, hogy tulajdonképpen a közerkölcs címén e köznihil
van. Tehát mindennek oka a liberalizmus és a liberál-bolsevizmus. Az egyik
egyház, nevezetesen a katolikus egyház 1864-ben egy híres dokumentumot is közzé
tett, amely mára már szinte legendás nevet szerzett magának, ez volt a Syllabus.
Kislexikonból idézve:(gör.-lat.) a. m. jegyzék. E néven
különösen ismeretes az 1864 dec. 8-iki pápai enciklikához csatolt jegyzéke a
téves és egyházellenes tanoknak, a nélkül, hogy kifejezetten kárhoztatva
lennének. A S. a pápának tagadó értelemben vett hitbeli csalhatatlan itélete
(judicium dogmaticum).
Forrás: Pallas Nagylexikon
A Syllabusban az akkori pápa, tehát – jól jegyezzük meg 1864-ben
– kimondta a következő ítéletet, „a liberalizmus ostoba és dőre és üres
fecsegés”. Nem lehet liberalizmust hirdetni, nem lehet az embereknek teljes
szabadságot adni, mert, hogy ha van igazság, akkor mindenkinek az igazság
zászlaja alá kell besorakozni, úgy ahogy az egyház azt a középkorban tanította.
Az emberiség összes baja, beleértve az erkölcsi bajokat is, onnan származik,
hogy felbomlott a középkor. A középkor évszázadokig tudta vezetni az emberiséget
a középkori hűbéri rend csúcsán az állam és az egyház szövetségével. Az összes
baj okozója a liberalizmus szellemi áramlata.
Kedves hallgatók! Ha ilyesmiről hallanak - nagyon tekintélyes
egyházi vezetők részéről - vizsgáljuk meg azonban, mert a kereszténységnek ez a
lényege, - hogy nem emberekre hallgatunk és nem emberi tekintélyektől tesszük
függővé az álláspontunkat. Hanem vizsgáljuk meg azt, hogy a Biblia mit is mond
arról, hogy a szabadság micsoda és mennyiben is kell azt az embereknek adni,
mennyiben kell biztosítani minden embernek. Ha a Bibliának a szabadságról való
tanítását átnézzük, például egy ilyen alapvető igehelyek jutnak elénk, mint a
Jakab levele 1 fejezet 25. verse. Érdemes megjegyezni ezt a bibliai
szóhasználatot. A Biblia azt mondja, hogy „aki belenéz a szabadság
tökéletes törvényébe”.
Az Isten világrendjében a szeretet és az igazság mellett a
harmadik – az Isten világrendje ezen a három lábon áll – a szeretet és
az igazság és a szabadság egyidejű alkalmazását. A kereszténység Istene
az az Isten, aki tökéletes szeretet, aki azonban tökéletes igazság is, de sem a
szeretetét, sem az igazságosságát senkire rá nem erőlteti. Ezért mondja a
második Korinthus levél 3. fejezet 17. versében Pál, hogy „ahol az Úrnak
lelke, ott a szabadság”. Tehát ha csak két igehelyet veszek ki és
többet nem is szeretnék, a Biblia szerint a szabadság az embernek elemi joga,
veleszületett joga. A Biblia alapján azt kell, hogy mondjam önöknek a mi európai
történelmünkről, hogy szégyen és gyalázat. Zúg, morog mindenki. Hogy a XVIII. és
XIX. században polgári forradalmak, polgári alkotmányok kezdték biztosítani az
embereknek a szabadságjogait.
A lelkiismereti szabadság, a vallásszabadság, a sajtószabadság,
a gondolat, - szólásszabadság jogait. Azért mondom, hogy szégyen és gyalázat,
mert az úgynevezett keresztény középkor során semmiféle szabadságjog nem illette
meg a nagy tömegeket. Azt olvassuk a „Nagy küzdelem”, vagy „Korszakok nyomában”
című könyvben, azt mondja írója Ellen Gould White, hogy „az emberi
alapvető jogok közül a szabadság az a jog, amit a gonoszság a leginkább
késleltetett a történelem során”.
Emberektől megvonni a
szabadságot, hogy ne is tudjanak szabadon gondolkozni az emberek. Csak a
XVII-XVIII. században jut bele az emberi történelem homlokterébe. Addig
kegyetlenül elnyomják, máglyára küldik, kerékbe törik azokat az embereket, akik
mást mondanak, mint az adott hatalmi szerkezet, az állam és az egyháznak a
frigye, összeszövetkezése mondott. Tehát azt kell, hogy önöknek mondjam, hogy
nem igaz dolog az, hogy a szabadságra fogják a rosszat. Nem igaz dolog az, hogy
az erkölcsi kiüresedést a szabadságra fogják. Olyan megokolással, hát ez a
szabadság teljesen eltorzult, a mai szabadság nem is szabadság, hiszen az
emberek ezt csak szabadosságra használják fel. Az emberek nem gondolkoznak, csak
azt akarják tenni, amit éppen a kívánságaik sugallnak nekik. Tehát én azt
szeretném mondani, hogy az embert, minden egyes embert megilleti az
alapvető emberi szabadság.
Hogyha valaki a Bibliát komolyan olvassa, az igazság és a
szeret mellett semmit sem lát annyira felragyogni, mint azt, hogy az Isten
mennyire tisztelte mindenkinek a szabadságát. Ha valaki nem volt hívő, annak is!
Ha valaki hívő volt, de hibákat követett el, akkor Isten nem sújtott le rá,
hanem próbálta kérlelni azt az embert, próbálta meggyőzni azt az embert. Nem rég
olvastam el, újra és újra olvasom a Bibliának bizonyos részeit, például Dávid
király élettörténetét. Hát olyan megrendítő látni, ahogy Dávid egyik hibából a
másik hibába esik bele, és mégis az Isten azt mondja, hogy a szívem szerint való
ember, szívem szerint való király. Mert az Isten nem szűnt meg fáradozni
Dávidért. Az Isten mindig tisztelte Dávidnak a saját személyes gondolkodását és
szabadságát. És ezután azért van ilyen hosszan részletezve benn a Bibliában,
mert az Isten ma is így tesz. Az Isten előtt nincs ateista, vagy nem ateista. Az
Isten nem felekezetek szerint ítél, még kevésbé a szerint, hogy ki minek mondja
magát. Az Isten minden emberen munkálkodik és minden emberből egy igazi edényt
akar formálni, mint egy tökéletes fazekas, akinek kezében ott van minden emberi
élet. De tiszteli az ember minden rezdülését, minden megmozdulását.
Isten senkire semmit nem erőltet, és nem kényszerít. Ez egy
olyan óriási törvény, amelyről minden bibliai könyvben olvashatunk. Például,
hogy ha önök elolvassák Józsué könyvét, hát az már igazán csak egy katonás
könyv. Maga a szerző és a főszereplő
Józsué is a zsidó nép hadvezére. Mivel fejeződik be Józsué
könyve? A 24. fejezetében mit mond Józsué a népnek, amikor letelepíti Izrael
népét és magának megtartja itt közép Izraelben a Timnath-Szeráh falvacskát, a
megmaradt részt ő a vezető ember a legszerényebbel elégszik meg. S halála előtt
Józsué azt mondja az embereknek, hogy
„Emberek válasszatok magatoknak Istent. Olyan istenek
kellenek, amelyek ti a héberek egykor a Tigris és Eufrátesz folyó közén
imádtatok mielőtt Ábrahám az ősatyánk eljött volna onnan. Akartok
bálványisteneket imádni? Válasszatok! De én és az én családom, mi az igaz Istent
imádjuk.”
De Józsué nem azt mondja, hogy azt kell imádni, azt kell imádni,
amit a vezető réteg imád, hogy én vagyok a tekintély és én megmondom, hogy most
mindenkinek istenhívőnek kell lennie. Józsué azt mondja, hogy „válasszatok
még ma, hogy azokat az isteneket imádjátok, a folyóvízen túli isteneket, vagy a
mi Istenünket, aki kihozott minket Egyiptomból.”
Kedves hallgatók!
Még egyszer mondom, szégyen és gyalázat, hogy a keresztény
Európa egy olyan elvet követett több mint ezerkétszáz éven keresztül, ami a
vallási erőszak elve volt. Tudjuk jól azt, hogy ezt nem a kereszténység hozta a
világba, hanem Róma hozta a világba. A kereszténység csak akkor, amikor Róma
hálójába került, és a keresztény vezetők Róma hálójában meg is maradtak, akkor
fogadták el ezt. Rómának volt az - ugye Róma, a pogány ókori Rómáról beszélek –
Rómának volt az a világtörténelmi felismerése - mondhatnám azt, hogy lesújtó és
borzalmas felismerés – hogy az emberek azt a vallást kövessék, amit a császár és
a hatalmi réteg követ. A valláskövetésből hatalmi kérdést csináltak.
Ráerőszakolták az emberekre a vallást. Ha Róma a Jupiter vallást követte,
mert a császár Jupiter és Juno imádó volt, akkor mindenkinek azt kellett
követni. Ha a római légiók elmentek Perzsiába és onnan behozták a Mitrász
vallást, mint ahogy behozták az első, a második, a harmadik században, akkor
minden római polgárnak Mitrászt kellett istennek tisztelni. Vége van Jupiter
kultusznak, Saturnus, és a többi, most jön a Mitrász kultusz.
És ez tovább öröklődött a középkorban. Gondolják meg, hogy
micsoda iszonyatos világ volt az, amelynek a jog is így mondta ki a lényegét,
hogy „Cuius regio, eius religio
„. Akié a tartomány, (a régió), azé a religio, a vallás. Ha a földesúr
mondjuk ilyen vallású, akkor az összes jobbágynak is olyan vallásúnak kell
lenni. Ha a földesúr áttér egy másik vallásra - a reformáció századában ez nem
volt ritka, hogy a földesúr azt mondta, hogy ő lutheránus lesz, akkor az összes
embernek, az összes egyszerű embernek át kellett térni arra a vallásra.
Megismerés nélkül, meggyőződés nélkül. Aztán a földesúr azt mondta, hogy
mondjuk, most kálvinista leszek, akkor mindenkinek át kellett térni a
kálvinistára. Hát nem borzalmas dolog ez?
„Cuius regio, eius religio.”
Róma adta azt a történelemnek, hogy
a vallás az nem meggyőződés kérdése, az nem gondolkodás keresés kérdése. A
vallás az hatalom kérdése! Akié a hatalom, az majd megmondja, hogy miben
higgyél! És az emberek ezt elfogadták? Kényszerültek elfogadni, nem tudtak ez
ellen semmit tenni? Hát maga a religio szó is, mit is jelent? Oly sokszor
elmondom önöknek, de érdemes néhány idegen fogalmat is így megjegyezni. A latin
nyelvben ez a religio szó, a religere igéből származik, ami annyit jelent,
valamihez kötődni, valamihez ragaszkodni. Tehát a vallás az szokás és hagyomány.
A vallás az nem gondolkodás, nem keresés, nem Istenkeresés, nem a biblia
igazságainak megtalálása, elfogadása, nem kősziklára esés a Krisztus követése.
Nem! Krisztust akarod követni, jó, hát eddig volt Jupiter, ezután volt Mitrász,
most van Krisztus. Tessék!
De, hogy Krisztus mit mondott? A Biblia mit tanít? Azt nem kell
megismerni, legyél keresztény, minden tíz falu építsen egy templomot.
Magyarországra is így jutott el az úgynevezett kereszténység. Ha most egy
anekdotával szeretném önökkel megértetni, hogy miről van szó; nem tudom, hogy
hogy élték át önök az elmúlt tíz évet. Én nagyon odafigyeltem, ami
Magyarországon zajlik. Például tíz éve lettem újságolvasó. azelőtt nem érdekelt
se az újság, se semmi, de tíz éve nagyon odafigyelek minden szóra. Például
1992-ben a Magyarok világszövetsége Világkongresszusa előtt Bulányi György a
neves piarista szerzetes,- és akkor még a római egyházból kitagadott lelkész és
tanár - a következő megjegyzést tette.
Azt mondta, hogy „Pápánk II. János Pál
meghirdette Európa újra evangelizálását”. Jöttek a Kelet-Európai
rendszerváltások, és a Pápa meghirdette, hogy most Európát újra evangelizálni
kell. S erre azt mondta Bulányi György - „Európát és benne Magyarországot nem
újra evangelizálni kell, hanem evangelizálni.”
Mert Európában és Magyarországon a tiszta kereszténységet soha
nem ismerték meg a nagy tömegek. Mert a nagy tömegek csak azt ismerték meg, amit
felülről mondtak, hogy ez a vallás, ezt kell követni. Ki az, aki a Magyar nép
kezébe adta volna a Bibliát? Ki az, aki azt mondta volna, hogy emberek, ha az az
Isten, ha táltosok istene az isten, hát kövessétek őt. De, hogy ha az az Isten a
Biblia Istene, akit ti most megismertetek, akkor kövessétek. Aztán
Magyarországon azt mondták - I. István korától, - hogy aki ezt nem követi, azt
felnégyeljük. Most is azt mondják, aki ezt nem követi, az nem egyház. Döbbenetes
dolog. Egy mondatban elfér 1100 év lényege. Európát nem újra evangelizálni kell,
Európát evangelizálni kell, mert a vén Európa eddig még nem ismerte meg, nagy
tömegeiben nem ismerte meg az evangéliumot. Csak egy hatalmilag erőszakolt
kereszténységet ismert meg.
S kedves hallgatók, hogy mennyire így van ez, mi
sem bizonyítja ezt jobban, mint azt, hogy újra elköveti Európa és benne
Magyarország is azt a hibát, amit már egyszer, kétszer a történelme során
elkövetett. Amire azt monda egy amerikai gondolkodó, hogy az a nép, mely nem
tanul a történelméből, arra van ítélve, hogy újra elkövesse történelmének a
hibáit. Most pont ennek a küszöbén vagyunk!
És itt jön az előadásunk címében jelzett tekintélyelvűség. Ma
van egy erkölcsi vákuum az egész világon, Európában és Magyarországon is. És az
erkölcsi vákuumot nem úgy igyekszenek megszüntetni, hogy meg kellene ismerni az
igazi erkölcsöt. Meg kellene ismerni azt, hogy Isten mit tanít az emberi életről
és az emberi élet rendeltetéséről. Az igazi erkölcs megismertetése helyett újra
jön a tekintély. Újra jön az, hogy majd valaki megmondja, hogy mit kell hinni,
és hogyan, mit kell követni. És erről bibliai jövendölések sokasága beszél.
Ha rövidre fogom a szót, akkor három Biblia fejezetet ajánlok
mindenkinek elolvasásra. Azt, hogy a föld történelmében újra meg fog ismétlődni
a középkor, a középkorhoz hasonló berendezkedés. Hogy megint meg mondják az
embereknek majd, hogy mit kell hinni, és mit kell cselekedni vallás és
kereszténység címén.
Ezt először Dániel könyve 7. fejezete hozza a
tudomásunkra. Dániel könyve 7. fejezete beszél arról, hogy a rómaiság jegyében
kezdődött el a történelem utolsó időszaka. Ez Európa - és a rómaiság - jegyében
fog befejeződni. Ezt csak azért nem látják az emberek, mert a rómaiság innen
visszafele számolva már 2200 éves. A Jó Hír ’91/3-as számában összeállítottam
egy kis anyagot, hogy az emberiség legnagyobb gondolkodói, például egy Dante,
Petrarca, Michelangelo, mit írtak a rómaiságról? Rómának ez a lényege! Rómának
lényege a hatalom. Rómának lényege – a pogány Rómának, de a középkori Rómának,
az egyházi Rómának is – az egység, hogy egy kézben legyen a hatalom.
Rómának a lényege a fortélyos diplomácia, az olyan beszéd, amiről soha nem
tudjuk, hogy mit akar jelenteni, mint ahogy a diplomaták beszédét is nehezen
hüvelyezzük ki. Rómának a lényege az a fajta kultúra, ami nem gondolkodásra
késztet, hanem bámulatra és csodálatra. Rómának a vallási lényege az, hogy
a vallási hatalom és a politikai hatalom egy kézben legyen. Ez a
„Pontifex Maximus” római intézménye. A legfőbb hídőrző! Vagy másként
“hídépítő”!
A római császár Pontifex Maximus volt, tehát
császár is volt, de legfőbb főpap is volt. Egy kézben volt a politikai
hatalom és az egyházi hatalom. A középkorban a pápaság ugyanezen az elven
alapult. Övé volt a „Potestas”, (teljes hatalom)politikai hatalom, övé volt az
„auctoritas”, a lelki hatalom. Világi és lelki, politikai és egyházi hatalom
összeszövődött. Most ezekben az években ugyanezt láthatjuk, ugyanennek lehetünk
szem, és fültanúi, hogy a világ, a kiüresedett erkölcsiségű világ fölébe
kerekedik egy hatalom, amely egy kézbe akarja fogni a világ fölötti uralkodást.
Dániel 7. fejezete nem véletlenül nem szerepel
például a katolikus perikópa rendszerben.
Ezt nem nagyon olvassák fel egyházi istentiszteleteken. De
ugyanúgy nem szerepel a második Thessalonikai levél második fejezete sem, mert
Pál apostol ennek a gyülekezetnek elmondja, hogy a földi történelem
előrehaladásával mi várható. És szó szerint, pontosan visszaidézi Dániel könyve
7. fejezetét, ilyen szavakkal, hogy majd eljön az idő, amikor valaki az Isten
helyébe emeli magát, Isten gyanánt mutogatva magát, önmagának tulajdonítva
mindazt, ami Istennek és Istentiszteletre méltónak mondatik. Beül az Isten
templomába és ez a hatalom a föld fölött korlátlan befolyást, korlátlan hatalmat
nyer.
A harmadik igehely pedig Jelenések könyve 13. fejezete, ahol a
Biblia nagyon jó érzékkel megjelöli azt, hogy egy egyházi hatalom, csak a
legerősebb politikai hatalom közreműködésével érhet el döntő befolyást.
Rómának mindig ez volt a sajátossága. Tessék megnézni az európai történelmet.
Akkor, amikor Róma befolyást akart elérni egyházi és világi téren, először
megszerezte a Frank királyságnak a szövetségét. Az volt a legerősebb királyság a
VIII. IX. században. Majd, amikor a Frankok csillagzata lehanyatlott megszerezte
a Német császárok szövetségét, a IX.- X.- XI. században. Létrejött a Német-Római
császárság intézménye, amely lényegileg a XX. század elejéig fennmaradt jogilag.
Ma a világon nem Franciaország a legerősebb hatalom, nem is Németország. Ma a
világon az a legerősebb hatalom, amely felé a kezét Róma kinyújtotta. A
kinyújtott kéz, legalábbis 1984 óta világosan látható, amikor az Amerikai
Egyesült Államok alkotmányával ellentétesen felvette a diplomáciai kapcsolatot
egy egyház, egy egyházvezetéssel, egy világegyházzal.
Az amerikai alkotmány kimondta, hogy az Egyesült Államok csak
politikai kormányokkal létesít diplomáciai kapcsolatot. Egyházakkal nem létesít,
más a politika, más az egyház! A Reagan kormányzat azonban ezt megszegve elérte
azt, hogy felvették a diplomáciai kapcsolatot. Az úgynevezett protestáns
Amerika, amely egykor legalábbis protestáns volt, átvette azt a szerepet, amit
egykor a Frankok és a Németek játszottak. Ma a világot egy tengely uralja, és
egy tengely kormányozza. Ez az Egyesült Államok és Rómának a tengelye. Ez túl
nyilvánvaló és túl világos is. Sok ember ezt tudja is. A nyugati lapok állandóan
erről cikkeznek, hogy Kelet-Európát is tulajdonképpen két hatalom bontotta le. A
Reagan kormányzat dollármilliói Rómán keresztül felbomlasztották Kelet-Európát,
felbomlasztották a Szovjetuniót is. Mondom ez túl nyilvánvaló, és túlságosan
sokat is tudunk erről. De ki az az ember, aki ezt komolyan veszi? Ki az-az
ember, aki komolyan veszi, hogy ha egy kézbe kerül a világ, akkor milyen világ
lesz itt?
Kedves hallgatók!
Olyan világ, amilyen volt Nagy Károly és Róma, az Ottó császárok
és Róma ideje alatt. Vagyis így mondanám röviden, egy középkori világ. Új
középkor küszöbén élünk. Visszajön a középkor, és nagyon sok ember látja is ezt.
Nem vallásos, ateista emberek is nyilvánvalóan látják ezt a döbbenetes
előrenyomulást, de talán nem veszik komolyan, vagy leértékelik ennek a
veszélynek a jelentőségét. A Biblia ezt komolyan veszi! Ha valaki elolvassa a
Jelenések könyve 13. fejezetét, nem tud szabadulni a nyomasztó hatástól. Olyan
ez, mint, hogyha minden elsötétedne. Egy kézbe kerül a világ! Egy olyan kézbe,
ami nem tűri a másként gondolkozást, nem tűri az isteni mérték alkalmazását,
hanem Istenre hivatkozva emberi mértékeket erőltet és erőltet rá a
világra.
Egy valami vigasztalhat bennünket, akik ebben a történelmi
korszakba lépünk be, sőt már bele is léptünk, és Jézusnak azok a hasonlatai
vigasztalhatnak, amelyben Jézus világossá tette, hogy igen visszajön a középkor.
De ez a középkor már nem lesz tizenhárom évszázados. Sőt talán ezred annyi idő
sem fog eltelni ezzel a középkorral. Jézus azt mondta, Máté evangéliuma 24.
fejezet 8. verse helyes fordításban így hangzik. – „Mindez pedig a sok
nyomorúságnak kezdete.”
Máté huszonnégy, nyolc. Ezt egyébként Dániel 12:1-ből idézi
Jézus, hogy „olyan nyomorúságos idő lesz, mint amilyen nem volt, mióta nép
kezdett lenni a földön.”
De itt a nyomorúságnak fordított szó az eredetiben egy kicsit
más kifejezés. S ha megértjük ezt a kifejezést, felgyúl reménység! Itt az
eredeti görögben nem nyomorúság szerepel, hanem ez a szó, hogy
„vajúdás”. Jézus azt mondta, hogy ez „a nagy
vajúdás kezdete”. Tudjuk jól, hogy a vajúdás – orvosi kifejezés – a
szülő asszonyok történetéből, életéből vett kifejezés. A vajúdás azért hosszú
ideig nem fog tartani. Hosszú ideig nem tart a vajúdás. Esetleg lehet, hogy több
nap kérdése. De amikor egy gyermek már megszülető félben van, amikor elkezdődik
egy anya életében a vajúdás, ott már mi van a sok kín és fájdalom mellett? A
reménység, hogy ha megszületik a gyermek, sem az anya, sem más nem fog arra a
sok kínra és szenvedésre emlékezni.
Jézus azért mondta így, hogy mindez a sok nyomorúságnak,
vajúdásnak, nagy vajúdásnak a kezdete, mert Jézus érzékeltette, hogy a világ
ebben az időszakában, amelyben most élünk, jut el abba a korszakba, amelyben meg
fog születni egy új világ. Ez a világ lezáródik és meg fog születni egy olyan
világ, amelyet Krisztus második eljövetele fog elhozni, és az a világ
tökéletesen más lesz, mint ez a világ. Hogy annyira tetőpontjára jut a
környezetszennyezés, de legfőképp az erkölcsi környezetszennyezés és a
hatalmilag támogatott erkölcsi környezetszennyezés, hogy ennek a világnak meg
kell semmisülnie, és egy új történelem veszi kezdetét. Egy hatalmas kín,
szenvedés, vajúdás által. Elmondhatjuk azt, amit Vörösmarty Mihály olyan
felejthetetlenül mondott el, mert ha csak ez az egy sor maradt volna meg
Vörösmartytól, akkor is a Magyar költészet legnagyobb sora ez lenne. „Lesz
még egyszer ünnep a világon!”
Lesz még egy olyan világ, amely nem fog hasonlítani erre, amire
most mi visszatekintettünk, amit mi most élünk. Lesz még egyszer ünnep a
világon, amikor majd kifárad a vész haragja, amikor a rombolás erői leállnak, a
közvetlen rombolás erői. Ezekről fogok majd megemlékezni a New-Age mozgalmak
részletezésével, és ez lesz a következő előadásunk témája. De a közvetett
rombolás erői is leállnak, hiszen a közvetett rombolás erői mindig
félelmetesebbek, amelyek álcázzák, és Krisztus nevében hirdetik magukat. De
tulajdonképpen semmi közük nincs se Istenhez, se Jézus Krisztushoz.
Én azt hiszem, hogy ez a vers méltóképpen tekint végig az
emberiség történelmén. A Kain botja zuhanását éppen úgy látni fogjuk magunk
előtt, az első árvák sírbeszédeit, az emberi történelem véres kezdetét, de a
vajúdás is majd megjelenik előttünk. Egy ilyen tehetetlen, vergődő, bordalba
fojtott; a magyarok és magyar költők általában nagyon sokszor azt mondják,
mindig a latin mondást idézik, hogy „in vino veritas”. De ez inkább magyar
mondás, ezt azért annyira rómaiak nem használták. Sok rosszat el lehet mondani a
rómaiakról, inkább a magyarokról fog ez megmaradni a történelemben, hogy
mindent, a borban látták az igazságot. Valahogy az egész magyar történelemnek is
és a magyar költészetnek is egy nagy csapása, hogy Vörösmartynak ezt egy ilyen
bordalban kellett megírni. De eltekintve ettől, az egyre súlyosbodó refréntől,
azért világoljon fel ez a sor előttünk, hogy
„hadd jöjjön el a Noé bárkája, mely egy új
világot zár magába”. Mert lesz még egyszer ünnep a világon!
Vörösmarty Mihály: A vén cigány
Húzd rá cigány, megittad az árát,
Ne lógasd a lábadat
hiába;
Mit ér a gond kenyéren és vízen,
Tölts hozzá bort a rideg
kupába.
Mindig így volt e világi élet,
Egyszer fázott, másszor lánggal
égett;
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul
bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
Véred forrjon mint az örvény árja,
Rendüljön meg a velő
agyadban,
Szemed égjen mint az üstökös láng,
Húrod zengjen vésznél
szilajabban,
És keményen mint a jég verése,
Odalett az emberek
vetése.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul
bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
Tanulj dalt a zengő zivatartól,
Mint nyög, ordít, jajgat, sír
és
bömböl,
Fákat tép ki és hajókat tördel,
Életet fojt, vadat és embert
öl;
Háború van most a nagy világban,
Isten sírja reszket a szent
honban.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul
bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
Kié volt ez elfojtott sohajtás,
Mi üvölt, sír e vad
rohanatban,
Ki dörömböl az ég boltozatján,
Mi zokog mint malom a
pokolban,
Hulló angyal, tört szív, őrült lélek,
Vert hadak vagy vakmerő
remények?
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul
bot,
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
Mintha ujra hallanók a pusztán
A lázadt ember vad
keserveit,
Gyilkos testvér botja zuhanását,
S az első árvák
sirbeszédeit,
A keselynek szárnya csattogását,
Prometheusz halhatatlan
kínját.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul
bot:
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
A vak csillag, ez a nyomorú föld
Hadd forogjon keserű
levében,
S annyi bűn, szenny s ábrándok dühétől
Tisztuljon meg a vihar
hevében,
És hadd jöjjön el Noé bárkája,
Mely egy uj világot zár
magába.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
Mikor lesz a nyűtt vonóbul
bot:
Sziv és pohár tele búval, borral,
Húzd rá cigány, ne gondolj a
gonddal.
Húzd, de mégse, - hagyj békét a
húrnak,
Lesz még egyszer
ünnep a világon,
Majd ha elfárad a vész haragja,
S a viszály elvérzik a
csatákon,
Akkor húzd meg újra lelkesedve,
Isteneknek teljék benne
kedve.
Akkor vedd fel újra a vonót,
És derüljön zordon homlokod,
Szűd
teljék meg az öröm borával,
Húzd, s ne gondolj a világ gondjával.Címkék: állam és egyház, gondolatszabadság, lelkiismereti szabadság, szabad vallásgyakorlás, szólásszabadság, vélemény nyilvánítási szabadság, világnézeti semlegesség